Wat hebben televisies, videorecorders, scheerapparaten, hifi-installaties en racefietsen met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal verkocht onder de naam Panasonic. Je leest het goed: in de jaren 90 waren er zelfs Panasonic fietsen. Voor het overige is de Japanse fabrikant vooral bekend voor zijn high quality elektrotoestellen die gebruikt worden in zowel de professionele sector als in private huishoudens. Panasonic toestellen zijn nu ook verkrijgbaar in de Teufel shop. Ontdek hier het verhaal.
Van lamphouder tot flatscreen tv
Wist je dat Panasonic tot 2008 een merk was van Matsushita Electric Industrial Co. Ltd.? De vroegere naam van het bedrijf gevestigd in het Japanse Kadoma bij Osaka, gaat terug tot de stichter genaamd Kōnosuke Matsushita. De succesvolle industrieel lanceerde in 1918 een nieuwe lampenhouder. Op zijn 23ste deed hij dat samen met drie werknemers en het equivalent van 40 euro aan startkapitaal. Later tijdens de wondere jaren van de Japanse economie, werden de merken Technics, JVS (nu onafhankelijk) en Panasonic geboren.
Vooral onder Panasonic werd Matsushita een van ’s werelds grootste producenten van huishoudapparaten zoals televisies, koelkasten en wasmachines. De laatste decennia hebben vooral digitale camera’s (onder de merknaam Lumix en met Leica-lenzen), dvd-recorders en flatscreentelevisies over de hele wereld voor hoge verkoopcijfers gezorgd.
In 2008, 90 jaar na de oprichting en bijna 20 jaar na Matsushita’s dood, herdoopte het bedrijf zichzelf tot Panasonic Corporation. “Pan(a)Sonic” was oorspronkelijk de naam van een luidspreker en stond voor Matsushita’s visie om de wereld te voorzien van goede sound. Sinds de jaren zestig is het merk Panasonic ook in Europa een synoniem geworden voor betaalbare kwaliteit. De internationale bekendheid van de merknaam was uiteindelijk de aanleiding voor de naamswijziging.
Drie innovatieve producten uit de geschiedenis van Panasonic
Onder de ontelbare elektrotoestellen en andere consumentenproducten die Matsushita en zijn merken in de loop der decennia op de markt hebben gebracht, springen een aantal innovaties in het oog. Hun voornaamste doel was om nieuwe technologieën beschikbaar te maken voor huishoudelijk gebruik. Deze drie producten behoren tot de milestones in de geschiedenis van het bedrijf:
- Radio R-31 (1931): deze ontvanger, ook bekend als de R-1, was Matsushita’s eerste radio. Het was een buizenontvanger met drie vacuümbuizen en een houten behuizing. Voor de werking was een externe luidspreker nodig. Zoek de 5 verschillen met onze RADIO 3SIXTY.
- MagnetronNE-550 (1966): in het midden van de jaren zestig werden magnetrons geschikt voor huishoudelijk gebruik. Panasonic speelde hierbij een belangrijke rol: het NE-550 model was een compacte oven met een verticale deur aan de voorzijde en een piekvermogen van 700 watt. het toestel was gemakkelijk in gebruik en vereiste alleen een stroomaansluiting.
- Cd-speler Technics SL-P10 (1982): Panasonic/Matsushita produceert sinds 1965 luidsprekers en cd-spelers van hoge kwaliteit onder de merknaam Technics. De SL-P10 behoorde tot de allereerste generatie cd-spelers. Het toestel maakte indruk door zijn multifunctionaliteit, gebruiksgemak en hoge betrouwbaarheid.
Compacte producten uit de Teufel shop
Matsushita’s leiderschapsprincipes: tot op heden het kompas van de bedrijfsfilosofie
Panasonic was en is innovatief, niet alleen via zijn producten, maar ook met zijn bedrijfsfilosofie. Al in 1930 definieerde Kōnosuke Matsushita managementprincipes, die tot op de dag van vandaag de leidraad vormen voor het bedrijf. In de huidige formulering zijn de 7 richtlijnen als volgt:
- Bijdrage tot de maatschappij: Panasonic verbindt zich ertoe gewetensvol te handelen in het belang van de gemeenschap en aldus haar verantwoordelijkheden als industriële onderneming te vervullen.
- Eerlijkheid en oprechtheid: de onderneming wil zich altijd eerlijk en oprecht gedragen – zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Deze integriteit is bedoeld om het respect en het gevoel van eigenwaarde te vergroten.
- Samenwerking en teamgeest: er wordt een beroep gedaan op het individu om zijn of haar talenten en capaciteiten op zodanige wijze in te zetten dat gemeenschappelijke doelen kunnen worden bereikt.
- Streven naar verbetering: Panasonic streeft ernaar bij te dragen tot welvaart en vrede. Daarom is continue innovatie vereist op alle gebieden van de onderneming.
- Hoffelijkheid en bescheidenheid: vriendelijk en respectvol gedrag tegenover anderen moet eerlijke sociale verhoudingen bevorderen. Beleefdheid en bescheidenheid zijn trouwens typische waarden van het Verre Oosten in de omgang met mensen.
- Aanpassingsvermogen: het bedrijf wil flexibel reageren op sociale- en milieuveranderingen en zo zorgen voor duurzame vooruitgang in harmonie met de natuur.
- Dankbaarheid: welvaart wordt niet gezien als iets vanzelfsprekends, maar wordt erkend als een geschenk. In die zin streeft Panasonic naar een positieve mentaliteit die dankbaar is voor innovatieve oplossingen en technische vooruitgang.
„Als toonaangevend bedrijf zijn wij bewust van onze verantwoordelijkheid, daarom wijden wij via onze bedrijfsactiviteiten, onze kracht aan de vooruitgang en ontwikkeling van de samenleving en het welzijn van de mensheid om de kwaliteit van het leven overal ter wereld te verbeteren.”
Bedrijfscode van Panasonic Corporation
Panasonic Blu-ray spelers zijn nu ook verkrijgbaar in de Teufel shop
- Ultra HD 4K Blu-ray speler met Dolby Atmos en Multi HDR-ondersteuning, waaronder HDR10+ voor superieure beeldkwaliteit met levensecht contrast en kleuren
- Past op alle Teufel soundbars, UlTIMA 40 ACTIVE, Denon, Onkyo en Yamaha AV-receivers, maar niet op Kombo-versterkers
- HDMI-uitgang, LAN- en USB-aansluiting, afstandsbediening, 4K upscaling van normale blu-rays
Noot: De commentaarfunctie is beschikbaar van ma t/m za van 8.00 tot 21.00 uur.