In samenwerking met Deuter is een unieke Teufel daypack ontstaan. Deze rugzak combineert urban lifestyle met praktisch design en heeft een goede bescherming voor je favoriete koptelefoon. Alle stoffen en materialen zijn voor 100 % gemaakt uit gerecyclede PET-flessen. Wij hadden de kans om met de ontwerpster van de deuter x Teufel Daypack, Maren Peper, te praten over haar passie voor muziek, de creatie van de rugzak en duurzaamheid in de textielindustrie.
Ik wil mijn muziek altijd bij me hebben
Teufel Magazine: Hallo Maren, stel jezelf eerst even voor…
Maren. … Graag. Ik kom uit Stuttgart en heb aan de hogeschool van Pforzheim mijn Bachelor of Arts in industrial design behaald. Bij deuter werk ik aan product design and development voor de urban market.
Teufel Magazine: Wat is je lievelingsplek in Berlijn?
Maren: Ik heb het altijd erg naar mijn zin in de “Kollwitzkiez” in Prenzlauer Berg met al zijn kleine cafés, kunst en marktjes.
Teufel Magazine: Hoe heb je Teufel leren kennen en wat is je favoriete product?
Maren: Hmm, moeilijke vraag *lach*. Teufel is hier ondertussen zo bekend dat ik het niet echt meer weet – volgens mij toen ik nog een kind was. Mijn favoriete product? De SUPREME ON vind ik erg goed, hoewel ik de SUPREME IN ook erg spannend vind als in-ear tegenhanger. Ik hou er gewoon van om muziek overal mee naar toe te nemen.
Teufel Magazine: Wat betekent muziek voor jou?
Maren: Muziek speelt een belangrijke rol in mijn leven. Ik luister ’s ochtends, op weg naar het werk of zelf tijdens het werk wanneer ik mij even terug trek om creatief aan de slag te gaan. ’s Avonds helpt muziek me om weer tot rust te komen.
Teufel Magazine: Wie zijn jouw favoriete kunstenaars?
Maren: Oh dat zijn er veel. CY Twombly, Agnes Grochulska, Bjoernar Aaslund, Pakui Hardware en Zhu Ohmu vind ik heel indrukwekkend.
Comfort en functionaliteit zijn essentieel
Teufel Magazine: By the way muziek: de rugzak is samen met een typisch Berlijnse playlist gelanceerd, die door Bonnie is samengesteld, een bekende Berlijnse dj. Wat is de eerste song die in je opkomt als je aan de rugzak denkt?
Maren: „We were here“ van Boy!
Teufel Magazine: Wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken die een rugzak moet hebben?
Maren: Mijn rugzak gaat overal mee naartoe, dus moet hij praktisch en functioneel zijn. Een gewone dag zit vol met verschillende acties: hoe je je verplaatst, wat je onderweg nodig hebt, waarom je de rugzak draagt – een goed draagcomfort is dus essentieel. Een rugzak moet zich aanpassen aan die verschillende omstandigheden, een goede opbergruimte hebben en er nog steeds goed uitzien – Als hij dat allemaal kan is het voor mij een goede rugzak.
Goed design is voor mij wanneer uiterlijk en functionaliteit hand in hand gaan.
Teufel Magazine: Wat vind je cruciaal bij design?
Maren: Goed design ondersteunt de functie van de rugzak. Voor mij gaat het niet over show, maar meer om het feit dat de gebruiker begrijpt hoe men het product op de juiste manier kan gebruiken. Goed design is voor mij wanneer uiterlijk en functionaliteit hand in hand gaan.
100 % uit gerecyclede PET-flessen
Teufel Magazine: Waar is de deuter x Teufel daypack van gemaakt?
Maren: Alle stoffen zijn bluesign gecertificeerd en bestaan uit 100 % gerecyclede PET-flessen. Bij de productie van de stof besparen we zo op het gebruik van grondstoffen, veel olie en energie.
Teufel Magazine: Dit brengt ons bij een belangrijk thema: denk je dat de kijk op duurzaamheid de laatste jaren is veranderd?
Maren: Zeker weten! Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in het onderwerp, informeren zich grondig en veranderen hun persoonlijk koopgedrag. Het thema duurzaamheid krijgt dus steeds meer gewicht, wat weer gevolgen heeft voor de politiek en de economie.
Meer duurzaamheid: over de toekomst van de textielindustrie
Teufel Magazine: Wat zijn je verwachtingen voor de toekomst in de textielindustrie?
Maren: deuter zelf is verankerd in de outdoorindustrie, de klassieke mode-industrie verandert veel sneller. Wat de laatste betreft, zou ik willen dat fast fashion steeds meer aan belang inboet en dat de mensen zich meer gaan oriënteren op slow fashion. Met andere woorden, consumenten moet goed nadenken over wat ze kopen en bereid zijn duurzame, milieuvriendelijke producten aan te schaffen die in goede sociale omstandigheden zijn geproduceerd en die op hun beurt lang meegaan.
Mijn hoop voor de textielindustrie ligt in de veranderingen die in de huidige maatschappij plaatsvinden. Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in hoe producten worden gemaakt, welke materialen men gebruikt en wat er na gebruik met de producten gebeurt.
Teufel Magazine: heb je nog tips voor onze lezers om hun garderobe & accessoires in de toekomst duurzamer te maken?
Maren: er zijn veel verschillende mogelijkheden. Persoonlijk ben ik een grote fan van minimalistisch design en lichte kleuren. Een minimalistisch ontwerp maakt het mogelijk afzonderlijke stukken op verschillende manieren met elkaar te combineren – zodat de verschillende combinaties steeds voor nieuwe looks zorgen in plaats van telkens nieuwe kleren te kopen. Lichte kleuren zijn geniaal als het op combinaties aankomt, wat vooral belangrijk is voor rugzakken en koptelefoons. Je draagt deze producten met verschillende jasjes, broeken, schoenen, enz. en ze moeten harmonieus bij elkaar passen. Deze lichte kleuren zijn dus een goed alternatief voor het eeuwige zwart.
Teufel Magazine: Maren, heel erg bedankt voor het leuke interview, alle background info en tips!