metamorphic sculptures

METAMORPHIC SCULPTURES: VOGUE-fotograaf Dan Carabas en geluidskunstenaar Peter Hayo in een dubbelinterview.

VOGUE, GIORGIO ARMANI, MERCEDES-BENZ, LOUIS VUITTON, LEVIS, AUDI, ADIDAS … hun klanten zijn zowat de grootste merken ter wereld. De internationaal gerenommeerde kunstenaars Dan Carabas en Peter Hayo hebben hun krachten gebundeld om het multimediaproject METAMORPHIC SCULPTURES te realiseren. Deze unieke tentoonstelling gaat over de vervorming en transformatie van het menselijk lichaam. Overigens werden verschillende ROCKSTER GO´s en ROCKSTER AIR´s gebruikt voor het multidimensionale geluid dat de beeldparen vakkundig in scène zet. Kort voor het begin van de tentoonstelling kregen we de gelegenheid voor een dubbelinterview.

About: METAMORPHIC SCULPTURES

In zijn tentoonstelling METAMORPHIC SCULPTURES gaat Dan Carabas in op de vervorming en transformatie van het menselijk lichaam. Door middel van Shibari, een Japanse kunst van het knopen en draperen van textiel, creëert Carabas een paradox. Terwijl de touwen de bewegingen van het menselijk lichaam beperken, geven ze meer dynamiek en driedimensionaliteit aan de stoffen. Door het lichaam opzettelijk te veranderen, worden de beelden ontmenselijkt. Zo lijken ze voor de toeschouwer in een trance-achtige toestand te verkeren. Fotografisch werd dit proces vastgelegd als een fysiek kunstwerk, afgedrukt op hout. De willekeurige nerf van het hout geeft aan elk eindwerk een uniek karakter. De tentoonstelling liep van 27 tot en met 30 oktober in het Kühlhaus Berlin.

Meer info over eventuele toekomstige tentoonstellingen: www.dancarabas.com

Ik wilde weer artistiek bezig zijn

Dan Carabas

Teufel Blog: Hi Dan, hoe is het idee voor de METAMORPHIC SCULPTURES tentoonstelling ontstaan?

Dan: Precies op oudejaarsavond kreeg ik Covid en zat ik nog twee weken thuis in quarantaine. Dat was een goede gelegenheid om creatief bezig te zijn en na te denken over het komende jaar. Ik wilde echt weer iets artistiek gaan doen. Na 10 intense jaren vol mode- en beautycampagnes en veel filmprojecten, wilde ik gewoon weer iets volledig van mezelf produceren, ook met een sterkere connectie met fotografie. Het was voor mij belangrijk om met mensen te werken. Dat vind ik leuk en ik heb er zelf veel plezier in, maar tegelijkertijd mochten het geen portretten zijn. Ik ging op onderzoek uit en kwam al snel op het onderwerp beeldhouwwerken. Daarna kwam ik uit op Shibari dat ik lang geleden al eens had gefotografeerd, maar toen vond ik het jammer dat ik de bondage niet zelf had gedaan. Toen ontstond het idee om mijn eigen sculpturen te maken met touwen en stoffen.

Voor mij is dit een metafoor voor de tijd…

Teufel Blog: Wat wou je daarmee aantonen?

Dan: Eigenlijk gaat het over de voortdurende verandering en transformatie van het leven. Dit is vooral duidelijk in de animaties, maar ook op de foto’s is het doek dynamisch in beweging, terwijl de touwen de beweging van het lichaam beperken. Voor mij is dit een picturale metafoor voor de tijd, die ons omringt, ons als het ware transformeert, zonder dat we het kunnen vatten of vasthouden. Het is er altijd en blijft altijd in beweging.

Dan bij de voorbereiding van de voorstelling

Teufel Blog: Hoe lang heb je er in totaal aan gewerkt?

Dan: Begin januari begon ik met het maken van de eerste beelden. Na een paar weken kristalliseerde het project en sprak ik er met Peter over tijdens een gezamenlijke lunch in maart. Toen kwamen we op het idee om samen muziek aan de tentoonstelling toe te voegen en een meeslepende ervaring te creëren, waar de bezoekers zich konden in de ervaring konden onderdompelen.

Teufel Blog: De analoge en digitale kunstwerken zijn te koop via een NFT platform. Welke rol speelt de opname van state-of-the-art blockchain technologie in jullie tentoonstelling?

> Leestip: Wat is een NFT?

Dan: De technologie achter NTF’s is geweldig en biedt kunstenaars en kunstverzamelaars volledig nieuwe mogelijkheden. Voor ons was het duidelijk dat we onze tentoonstelling ook technologische relevant wilden houden, maar toch was het voor mij belangrijk om het onderwerp niet puur digitaal tentoon te stellen. Uiteindelijk is een NFT slechts een middel om een doel te bereiken. Het creëert een transparant verkoopproces en regelt de aangelegenheid tussen de eigenaar en de maker van een werk.

Teufel Blog: De fotografische werken zijn beperkt tot een oplage van #1, dus alleen unieke stukken worden verkocht. Hoe slaag je erin de NFT op een duidelijke manier toe te wijzen aan het fysieke beeld?

Dan: Een foto kan naar hartenlust worden gereproduceerd, maar omdat we op hout afdrukken, ontstaat door de unieke nerf van het houten paneel een beeld dat zo niet reproduceerbaar is. Dit beeld wordt opnieuw gefotografeerd en als NFT op het platform geplaatst. De digitale NFT en de analoge houtprint hebben dus dezelfde korrel en kunnen aan elkaar worden toegewezen. De koper van de NFT weet dus precies dat hij de enige is die deze prent als fysiek werk bezit.

Op de achtergrond bereiden geluiden het speelveld voor waarop de beelden hun effect ontvouwen

Teufel Blog: Welke rol spelen de geluiden in METAMORPHIC SCULPTURES? Hoe worden ze technisch gerealiseerd?

Peter: Ze pikken de stemming en de boodschap van de foto’s op, versterken, becommentariëren en vullen het effect aan. Weliswaar op de achtergrond, maar zij bereiden het speelveld voor waarop de beelden zich ontvouwen.

Peter Hayo

Afhankelijk van de positie van de kijker ontstaan verschillende ruimtelijke geluidseffecten

De geluidscompositie is gebaseerd op de inhoud van de 6 beeldparen en combineert 6 afzonderlijke geluidsstromen tot een symfonie in de ruimte. Elk van deze streams wordt toegewezen aan een beeldpaar en speelt precies dit beeldpaar af. De combinatie met de andere beeldparen resulteert dan in een multidimensionaal geluid in de ruimte dat de hele ambiance vult, maar de focus op de afzonderlijke beeldparen niet verliest. Afhankelijk van de positie van de kijker resulteert dit in verschillende ruimtelijke geluidseffecten. De foto’s zijn afgedrukt op hout. En net zoals het hout de beelden een heel bijzondere organische en unieke uitstraling geeft, geeft het klanklichaam van het hout het geluid ook een fysieke dimensie.

De meditatieve stemming van de geluidscompositie met haar zwevende, veranderende bewegingen weerspiegelt akoestisch de transformatie van de animaties in de ruimte. De afzonderlijke geluidselementen worden versluierd, doorweven, geopend en veranderen in hun beweging het perspectief op de beelden.

Zo vormen ROCKSTER GO en ROCKSTER AIR de akoestische basis van de geluidsinstallatie.

De afzonderlijke streams, die deels compositorisch maar ook klankmatig met elkaar verweven zijn, worden synchroon afgespeeld via een DAW (Digital Audio Workstation) en vervolgens individueel gerouted naar de zes beeldparen en de daar geïnstalleerde Teufel Rockster Go’s. Om enerzijds het basbereik te versterken en anderzijds een basissfeer te creëren, worden voornamelijk laagfrequente signalen van de afzonderlijke stromen afgesplitst en samengevoegd tot een extra stroom, die via verschillende Teufel Rockster Air’s door het gebouw wordt verspreid.

Der wasserdichte Lautsprecher ROCKSER GO.
Der ROCKSTER GO

Teufel Blog: Werden de geluiden voor elke installatie afzonderlijk ontwikkeld? Wat was hier de inspiratie voor?

Peter: Zoals gezegd was het voor ons belangrijk om rekening te houden met de individuele aspecten van de afzonderlijke beelden. Het kader van de compositie werd echter als geheel ontwikkeld, zoals in een symfonie. In een symfonie bijvoorbeeld nemen de fluiten een andere rol in dan de basviolen. De componist houdt bij het componeren rekening met hun bijzonderheden en kent hen net als alle andere instrumenten specifieke partijen toe. Op dezelfde manier werden in de geluidscompositie voor de tentoonstelling afzonderlijke delen aan de schilderijen toegekend, die hun individuele karakter onderstrepen, maar resulteren in een groot geheel.

De basisesthetiek van het geluidsbeeld: warm en organisch

De eerste inspiratie kwam van de foto’s zelf. De versluiering van de lichamen, de veters, de inkleuring, alles inspireerde me om eerst analoog met de klank en de compositie om te gaan. Dus organische soundscapes en transformerende melodische sequenties werden live in de studio gespeeld met oude analoge synthesizers en vervolgens omhuld, geregen en getransformeerd op digitaal niveau. De basisesthetiek van het geluidsbeeld is altijd warm en organisch gebleven, net zoals de beelden op mij inwerken. Hoe meer foto’s werden voltooid, hoe meer zich analoog een grotere harmonie ontwikkelde, net zoals de afzonderlijke fotoparen in de ruimte een algemene compositie vormen.

De laatste, maar niet onbelangrijke, inspiratie kwam van de tentoonstellingsruimte zelf. Ik experimenteerde op een middag in de koelcel met verschillende geluidselementen. Ik installeerde een Rockster Go in beeldpaar die Dan voor testdoeleinden had opgehangen en luisterde naar het effect van verschillende geluidselementen in de ruimte. Dit gaf me vervolgens extra input over hoe ik het gewenste effect in de ruimte het best kon bereiken.

Teufel Blog: Welke plek in Berlijn inspireert jullie?

Peter: Het uitzicht ’s avonds vanaf de Goldelse naar de Brandenburger Tor. Ik hou van de omvang en het gevoel van vrijheid, gecombineerd met het borrelende geluid van de stad in de verte en de wetenschap dat miljoenen mensen op dit moment heel andere dingen aan het doen zijn. Dat voel je, ook al zie je het niet.

Dan: Vanuit mijn atelier op de Hackescher Markt kijk ik uit over de Spree en op het Museumeiland, het uitzicht helpt soms als ik creatief vastzit tijdens een project.

Teufel Blog: Op welke momenten is het luisteren naar muziek belangrijk voor je?

Dan: Ik luister bijna altijd naar muziek, vooral op het werk. De juiste muziek kan heel inspirerend zijn en voor de nodige diepgang en concentratie zorgen.

Peter: Altijd! (lacht)

Teufel Blog: Hoe luisteren jullie naar muziek en wat voor muziek (koptelefoon, stereo, in de auto, op het werk)?

Dan: Ik heb een Teufel BOOMSTER GO in mijn studio. Die heeft een zeer praktische schroefdraad aan de achterkant, zodat ik hem, waar ik maar wil, op een standaard kan zetten. En ondanks zijn kleine formaat heeft die luidspreker toch een ongelooflijk straf geluid.

Inspirerend met slimme extra’s zoals een statiefschroef: De BOOMSTER GO

Peter: Ik luister op het werk altijd naar muziek. Dat is een vanzelfsprekendheid in mijn werk als componist. Meestal luister ik naar muziek in mijn studio. Ik heb grote Quested studiomonitors met subwoofers en een oud paar hifi-speakers, Infinity Kappa 9.2. Het zijn nog steeds geweldige (en enorme) speakers, ook al zijn ze bijna 30 jaar oud. Ze hebben een ongelooflijk stabiele en krachtige eindversterker nodig, hun impedantie gaat verder onder de 2 ohm en de meeste eindversterkers gaan uit als je ze harder zet. Thuis luister ik naar muziek via verschillende draadloze luidsprekers zoals de Teufel ONE S of de ROCKSTER Go, hoewel ik na een dag in de studio meestal geniet van de rust van het geluid.

Teufel ONE S

Qua stijl luister ik naar veel verschillende soorten muziek. Ik heb ook verschillende muzikale socialisaties, wat voor mij niet compleet was en is. Als ik me wil ontspannen, dan luister ik graag naar jazz en fusion, maar ook naar elektronische muziek uit de jaren ’70. Mijn Pat Metheny en Klaus Schulze vinyls zijn helemaal versleten. Godzijdank kun je ze vandaag ook in goede kwaliteit streamen.

Teufel Blog: Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Dan: Voorlopig kijk ik echt uit naar de opening van de tentoonstelling op donderdagavond en naar het feit dat ik via dit project de weg naar de kunst heb teruggevonden. In ieder geval zal ik ermee doorgaan en weer meer tentoonstellen.

Peter: Meer muziek. Meer tentoonstellingen en immersive geluidscomposities.

Dan: Hartelijk bedankt voor het interview, ik zie jullie allemaal graag donderdag op het openingsfeest en vergeet je daar niet voor in te schrijven, want onder alle inschrijvingen op de avond wordt een NFT verloot ;-)

Meer info: www.dancarabas.com

About: Dan Carabas & Peter Hayo

Dan Carabas werd geboren in Roemenië en verhuisde met zijn familie naar Duitsland tijdens de revolutie van 1989. Hij belandde, door een oude analoge camera van zijn vader, op 14-jarige leeftijd in de fotografie. In 2008 begon hij zijn carrière als mode- en beautyfotograaf in Parijs en verfijnde hij zijn unieke stijl gekenmerkt door zijn hoogwaardige esthetiek. Hij ontwikkelde deze stijl verder op het gebied van film en multimediakunst toen hij in 2016 naar Berlijn verhuisde. In de loop van zijn 15-jarige carrière heeft hij talloze editorials gefotografeerd voor internationale tijdschriften als VOGUE, GQ, HARPER’S BAZAAR, ELLE, evenals campagnes en commercials voor merken als GIORGIO ARMANI, RALPH LAUREN, MERCEDES-BENZ, LOUIS VUITTON, THE BODY SHOP, UNIVERSAL MUSIC en meer.

Zijn kunstwerken werden reeds tentoongesteld in onder meer de KUNSTHALLE WIEN en het ESSL Museum. Daarna volgden solotentoonstellingen bij GALERIE DURET in Parijs en Brussel. Verder zijn zijn werken opgenomen in de boekenreeks BLICKFANG – deutschlands beste Fotograf*innen.


Peter Hayo is een bekroonde Berlijnse componist, muziekproducer en de oprichter van Perkypark Music. Hij is tevens ook medeoprichter van een van ’s werelds meest gerenommeerde dance labels, GET PHYSICAL MUSIC.
Peter heeft jarenlange ervaring in muziekproductie, waaronder songwriting, remixing en productie voor artiesten, grote platenlabels en independent artists van over de hele wereld. Hij werd beloond met gouden en platina platen, talrijke hitlijsten en No 1`s.
Samen met zijn medeproducers van Booka Shade, waar hij al jaren met samenwerkt, heeft hij niet alleen muziek gecomponeerd voor andere artiesten, maar ook muziek voor TV commercials, films en reclamecampagnes zoals BMW, MINI, LEVIS, AUDI, VW, ADIDAS, COCA COLA om er maar een paar te noemen.

Bilder/Grafiken: Dan Carabas
Produktbilder: Teufel

Nieuwste artikelen

Opmerking: de commentaarfunctie is dagelijks beschikbaar van 8 tot 21 uur.

Blogger

Stephanie