Wil je in stijl genieten van je games, een kleurrijk statement maken en dat allemaal met de beste sound ever, zelfs bij films en muziek? Dan ben je aan het juiste adres met de nieuwe ZOLA gaming headset. We vroegen Daniel en Franziska van het ZOLA-ontwikkelingsteam wat meer details over het geluid en hun ontwerp en kregen een aantal interessante inzichten.
Het voelt alsof je midden in het spel zit!
Deze DTS Headphone:X® 2.0 biedt een zeer specifieke meerwaarde voor het geluid. Product Specialist Daniel Hoppe legt uit waar het om gaat en waarom hij deze technologie in de ZOLA heeft toegepast.
Teufel Blog: Hi Daniel! Waarom is DTS Headphone:X® 2.0 ook geschikt voor gaming koptelefoons zoals de ZOLA?
Daniel: Dankzij de immersive sound van DTS Headphone:X® 2.0 kun je perfect onderscheiden waar de geluiden in het spel vandaan komen. Dit komt vooral van pas bij role-playing games, shooters, Open World en andere spellen. Het 3D-geluid geeft je het gevoel dat je midden in het spel zit, wat ook de laadfases, die meestal met muziek worden begeleid, aangenamer maakt. Het beste effect wordt bereikt in combinatie met games die DTS Headphone:X® 2.0 ondersteunen. Bij spellen die dit formaat niet ondersteunen, en bijvoorbeeld alleen een stereogeluidsformaat hebben, kun je toch nog een sterke verbetering merken in het meeslepende geluidsbeeld. In dit geval zorgt DTS Headphone:X® 2.0 dan voor een virtuele surround sound.
Teufel Blog: Wat waren de belangrijkste factoren bij de beslissing voor deze technologie?
Daniel: DTS Headphone:X® 2.0 biedt de beste geluidstechnologie voor gaming in vergelijking met zijn concurrenten zoals Windows Sonic, Xear Surround, Dolby Headphones, enz. DTS Headphone:X® 2.0 zorgt voor een uitstekende geluidspositionering terwijl de geluidsvervorming tot een minimum wordt beperkt.
Maak je eigen geluidsinstelling
Teufel Blog: De ZOLA wordt geleverd met een speciale pc-app, het Teufel Audio Center voor ZOLA. Is het daar ook mogelijk om de virtuele surround sound in te stellen, en zo ja, welke opties zijn daar beschikbaar?
Daniel: Je kan de surroundsound in- en uitschakelen via de app. Bovendien kan je via vijf vooraf geconfigureerde EQ-presets het geluid optimaliseren voor films, games, muziek, spraak of je zet hem op standaardmodus. Je kan ook zelf een volledig aangepaste geluidsopstelling maken. Deze EQ-instellingen blijven ook actief wanneer DTS Headphone:X® 2.0 is ingeschakeld.
Teufel Blog: Wat heb je nodig om thuis alles uit de ZOLA met DTS Headphone:X® 2.0 te kunnen halen?
Daniel: Je hebt een pc met Windows 10 nodig waarop het Teufel Audio Center voor ZOLA is geïnstalleerd, evenals een usb-A-poort waarop de ZOLA is aangesloten via de meegeleverde USB-dongle. DTS kan dan zowel via de software als via de 7.1-knop op de USB-dongle worden geactiveerd. Wij hebben besloten deze extra knop te gebruiken omdat we daarmee DTS naar behoefte kunnen in- en uitschakelen zonder het spel te hoeven verlaten.
Teufel Blog: Kan je de ZOLA ook gebruiken om naar muziek te luisteren? Welke voordelen biedt de technologie hier?
Daniel: Ook bij muziek geven we een bijkomende geluidskwaliteit. Deze toegevoegde waarde komt het best tot zijn recht wanneer het muzieksignaal in het native DTS Headphone:X® 2.0 formaat of DTS:X formaat staat, dat ken je misschien wel van de home cinema. Maar zelfs als je de audio niet in dit formaat afspeelt, kan het algoritme een prikkelend effect hebben op het stereosignaal. Een andere toegevoegde waarde is de mogelijkheid om de geluidsinstellingen in de ZOLA PC software aan te passen.
Teufel Blog: Bedankt Daniel voor het interview en de geweldige inzichten.
Modding is een traditie onder de gamers
Bij de ZOLA kan je kiezen uit twee basiskleuren en andere kleurvarianten voor de oorkussens en de cups, die de klepjes van de oorschelpen zijn. Hierdoor kun je de koptelefoon net zo bont maken als je zelf wilt. Wij spraken hierover met innovatiemanager Franziska Martens.
Teufel Blog: Hallo Franziska! Waarom denk je dat het verlangen naar personalisering zo sterk is? Zal dit ook buiten de gamescene aanslaan?
Franziska: Modding is een traditie onder gamers. Dit geldt niet alleen voor pc-componenten, maar ook voor de vormgeving van alle randapparatuur. Natuurlijk moet de gaming headset ook in je setup passen. Bovendien zijn veel gamers verbonden via een videostream. Dus je wilt je laten zien en jezelf in een goed daglicht stellen. We hebben daarom speciale aandacht besteed aan het ontwerpen van smaakvolle, tijdloze kleuren.
Teufel Blog: Wat was de grootste uitdaging bij de ontwikkeling?
Franziska: Vooral de jongere generatie heeft zeer hoge verwachtingen ten opzichte van haar devices. Die moeten er goed uitzien, ongecompliceerd zijn en toch goed presteren. De ZOLA kan dat.
De echte magie gebeurt met de covers
Teufel Blog: Hoe kun je de kleuren van de ZOLA gaming koptelefoon precies configureren?
Franziska: De koptelefoon is verkrijgbaar in 2 basiskleuren: wit en zwart. Zo kan je beslissen of je een donkere of een lichte headset wilt. Maar de echte magie gebeurt bij de oorkussens en covers, de transparante cups die aan de buitenkant van de oorschelpen van de ZOLA zitten. Deze oorkussens en cups zijn verkrijgbaar in zes kleuren, die het resultaat zijn van verschillende onderzoeken.
Dit betekent dat je bij aankoop een set oorkussens en cups kunt kiezen en, mocht je meer variatie willen dan kun je er ook andere kleurensets bij kopen. Zo speel je iedere game met een ander kleurtje op.
Teufel Blog: Met al die kleuropties kun je echter ook nog steeds vertrouwen op Teufels beroemde geluidsexpertise. Wat was de akoestische focus?
Franziska: Natuurlijk had bij de ZOLA, zoals bij al onze producten, geluid de hoogste prioriteit. Games hebben hun eigen speciale geluidseisen; bij surround sound is bijvoorbeeld de exacte locatie van de tegenspelers belangrijk. Bovendien moet je je tijdens het gamen volledig kunnen verliezen in je wereld en ontsnappen aan het dagelijkse leven. Dit alles is mogelijk dankzij de ruime Linear HD-luidsprekers, de diepe bas en DTS Headphone:X® 2.0.
Teufel Blog: Bedankt, Franziska.
Linktip > Meer info over de ZOLA