Home » Inside Teufel » Nieuws uit Berlijn: het toekomstgerichte nieuwe ULTIMA design

Nieuws uit Berlijn: het toekomstgerichte nieuwe ULTIMA design

Laatst bijgewerkt:

In een wereld die voortdurend in beweging is, zijn productupdates voor ons niet alleen een mogelijkheid, maar een noodzaak. Updates zorgen er immers voor dat onze producten aantrekkelijk blijven voor onze klanten. Om de status als een van Europa’s best verkopende luidsprekers te behouden, heeft de ULTIMA-serie nu een uitgebreide designupdate gekregen. Vlak voor de officiële lancering ontmoetten we Erik, industrieel ontwerper bij Teufel en een belangrijk lid van het ULTIMA ontwikkelingsteam, voor een interview.

Muziek en geluid kunnen emoties opwekken

Teufel Blog: Erik, hoe ben je luidspreker ontwerper geworden?

Erik: Ik werk al vele jaren in industrieel ontwerp en heb op verschillende gebieden gewerkt. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de producten en het merk Teufel – hun ontwerp, kwaliteit en passie voor geweldig geluid. Muziek en geluid hebben het unieke vermogen om emoties op te roepen en het leven te verrijken. Het was precies dit idee en het verlangen om eersteklas producten te ontwerpen dat mij naar Teufel leidde. Mijn motivatie was om klanten de best mogelijke productervaring te bieden en onvergetelijke momenten voor hen te creëren.

Man mit baseballcap zit voor zijn computer
Erik werkt aan het nieuwe ULTIMA design

Teufel Blog: Je hebt het nieuwe ontwerp van de ULTIMA ontwikkeld. Kun je beschrijven welke aanpak je hebt gevolgd en hoe je die hebt geïmplementeerd?

Erik: Ik heb een belangrijke rol gespeeld bij het vormgeven en ondersteunen van het ontwerp en de productontwikkeling. Desondanks zijn zowel het product als het ontwerp altijd in nauw teamverband tot stand gekomen.

Aan het begin van het project lag de focus op onze klanten: Hoe leven ze? Hoe gebruiken ze de Ultima? Wat deed hen voor een product uit deze serie kiezen en hoe integreren ze het in hun leefruimte? We kwamen tot de conclusie dat de Ultima serie is uitgegroeid van een aantrekkelijk geprijsd product naar een designgericht statement object. Onze klanten geven hun Ultima bewust een prominente plaats in hun woonkamer – ze krijgen vaak een prominente plek. Een aspect dat ons fascineerde.

Met het nieuwe ontwerp van de Ultima serie wilden we de integratie in de woonruimte verder optimaliseren. We wilden dat de Ultima nog harmonieuzer zou opgaan in het interieur van onze klanten en tegelijkertijd een stijlvol hoogtepunt zou zijn.

Stijl ontmoet understatement

Teufel Blog: De meest in het oog springende verandering was de witte versie, die nu ook een wit front en zelfs een witte bodemplaat heeft. Waarom is deze verandering doorgevoerd?

Erik: De Ultima is al heel lang verkrijgbaar in zwart en wit. Tijdens het ontwikkelingsproces vonden we echter dat de witte versie een onafhankelijker, expressiever design verdiende. We wilden ons richten op klanten die belang hechten aan een harmonieuze integratie in hun leefruimte.

Onderkant van witte speaker met basisplaat
Een strakke, elegante look tot aan de basisplaat

De focus lag op het minder technisch en mannelijk maken van het ontwerp. In plaats daarvan moest de witte Ultima een discreter, eleganter design krijgen – met meer understatement, maar zonder aan uitstraling in te boeten.

Nieuwe materialen: FSC-gecertificeerd hout

Teufel Blog: Zijn er nieuwe materialen gebruikt voor de ULTIMA behuizing en zo ja, welke?

Erik: Omdat we bij Teufel veel belang hechten aan milieu- & klimaatvriendelijkere en eerlijkere producten, hebben we FSC-gecertificeerd hout gebruikt voor de nieuwe Ultima serie.

Man bij het designen van speaker
FSC-gecertificeerd hout

We hebben ook de duurzaamheid van onze verpakkingen verder verbeterd en zijn erin geslaagd de hoeveelheid gebruikt plastic schuim te verminderen – uiteraard zonder afbreuk te doen aan de bescherming en kwaliteit van de verpakking.

Details die harmoniëren met het huis

Teufel Blog: Welke andere aanpassingen waren er?

Erik: We hebben de cover voor alle varianten volledig opnieuw ontworpen. Hij heeft een nieuwe vorm gekregen en de bijpassende stof voor de zwarte en witte versies. Daarnaast hebben alle kleurvarianten een vlaggetje gekregen met het opschrift “ULTIMA”. Een discreet T-logo siert nu de voorkant van de hoes.

Man haalt cover van centerspeaker af
NIeuw design: ULTIMA cover

De grootte van de baffle is aangepast en komt nu precies overeen met die van de behuizing. Hierdoor rust de cover nu direct op de baffle in plaats van er overheen te steken. Dit creëert een visuele verbinding met onze andere Ultima producten.

Componenten van speaker
Verschillende ontwerpen uit een vroeg ontwikkelingsstadium

De terminal – het gebied waar de kabels worden bevestigd – is ook volledig opnieuw ontworpen. Het past nu harmonieuzer in het algehele ontwerp en biedt een grotere grijpruimte, waardoor het gemakkelijker is om de kabels aan te sluiten.

Achterkant van onderkant speaker
Meer grijpruimte voor eenvoudig gebruik

We hebben een nieuw patroon toegevoegd aan de binnenkant van de baspoorten voor een speelsere look.

Basreflexpoort van speaker
Speelse details

Het ontwerp rond de tweeter is ook fundamenteel herzien. Voor een strakker ontwerp hebben we de schroefpunten van de tweeter waveguide naar binnen verplaatst. Er zijn nu slechts vier schroeven zichtbaar aan de buitenkant – een bewuste beslissing die in overeenstemming is met de karakteristieke Ultima uitstraling en tegelijkertijd de repareerbaarheid niet in het gedrang brengt.

man bij opbouw van speaker, tweeter componenten zuijn te zien
Herzien: Tweeterintegratie en golfgeleiderÜberarbeitet: Hochtöner-Integration und Wave-Guide

De waveguide van de tweeter zelf is ook volledig opnieuw ontworpen, zodat hij nog harmonieuzer in het totaalplaatje past.

Al met al hebben we talloze aanpassingen gedaan aan details, die samen kenmerkend zijn voor het nieuwe, harmonieuze uiterlijk van de Ultima serie.

De wereld door de ogen van de klant

Teufel Blog: Hoe belangrijk was de feedback van klanten voor de update?

Erik: Feedback van onze klanten is essentieel voor ons werk – we ontwerpen onze producten immers precies voor hen. Het is de taak van een ontwerper om in de huid van de klant te kruipen, zijn behoeften te begrijpen en op basis daarvan het juiste ontwerp te ontwikkelen. Directe feedback van de klant is hier bijzonder waardevol.

Kantoor met bureau en veel speaker designs aan de muur en op het bureau
Een puzzel van vele details leidde tot het nieuwe ULTIMA ontwerp

Direct aan het begin van het project hebben we kwalitatieve interviews gehouden met verschillende Ultima klanten. Het doel was om erachter te komen wat zij bijzonder waarderen aan hun product en welke factoren hun aankoopbeslissing hebben beïnvloed. Deze kennis diende als waardevolle basis voor de verdere ontwikkeling van de Ultima serie.

Perfecte interactie

Teufel Blog: Waarom denk je dat de ULTIMA-serie zo populair is?

Erik: De Ultima maakt indruk door het perfecte samenspel van uniek Teufel-geluid, verfijnde prijsgevoeligheid en iconisch design. Geometrische basiselementen en krachtige akoestische componenten smelten samen tot een harmonieuze eenheid. De opvallende koperen conus maakt ook een visueel statement en benadrukt het onmiskenbare karakter van de Ultima.