Geniale dialogen en lachwekkend nepbloed: oftewel de klassieke componenten van Quentin Tarantino’s films. Bovendien heeft Tarantino, die op 27 maart 1963 werd geboren in Knoxville, Tennessee en opgroeide in Los Angeles, een gave voor het kiezen van geschikte songs voor zijn films. De regisseur kiest zelf de muziek voor elke scène. Typisch voor de soundtracks van Tarantino is dat hij bekende muziekstukken gebruikt of citeert, maar niets nieuw laat componeren. Slechts met één componist maakte hij een uitzondering, die wij dan ook in deze lijst hebben staan. Ter ere van Tarantino’s verjaardag, wijden wij een best-of lijst aan hem met enkele van zijn meest succesvolle filmsoundtracks.
Reservoir Dogs (1992)
Bij zijn debuut maakte Tarantino met Reservoir Dogs, meteen een cultfilm. Dat deed hij met een verwaarloosbaar budget en zichzelf in een bijrol. Het verhaal? Acht criminelen willen samen diamanten roven: een van hen blijkt een undercoveragent te zijn. Alles gaat mis, iedereen verdenkt elkaar, de zenuwen staan op scherp. De meest opvallende scène van de film is de marteling van een agent. Het brute geweld door de psychopathisch grijnzende Mr. Blonde, dansend op muziek, zorgt voor een fascinerend contrast met het nummer “Stuck in the Middle with You” van Stealers Wheel (minuut 19:10 in de video). Tarantino wilde dit contrast zo graag dat het volledige geplande muziekbudget naar deze track ging. Onze mening: een goede investering!
Pulp Fiction (1994)
Wie Tarantino zegt, zegt ook Pulp Fiction. Met deze film brak hij na Reservoir Dogs, eindelijk door. Hij maakte ook een directe verwijzing naar zijn eerste werk: Vincent Vega uit Pulp Fiction is de broer van Vic Vega, aka Mr. Blonde, in Reservoir Dogs.
Terug naar de soundtrack van de Tarantino-klassieker: al bij het horen van de titelsong “Misirlou” (minuut 00:13) – die gebaseerd is op een Grieks-Ottomaans volkslied – denkt vrijwel iedereen onmiddellijk aan deze cultfilm met de kleurrijke decors, de perfect geschreven dialogen, maar ook het brute geweld. Ook de onvergetelijke dansscène met Vincent Vega en Mia Wallace op Chuck Berry’s “You Never Can Tell” (minuut 31:48) roept herinneringen op. Ons been begint meteen te kriebelen: Let’s dance the twist!
Kill Bill Vol. 1 (2003)
In Kill Bill Vol. 1 en 2 werd in totaal 1.700 liter nepbloed gebruikt om aan de deadlist van voormalig beroepsmoordenaar Beatrix Kiddo te voldoen. Ze wil onder meer wraak nemen op haar ex Bill. Hij heeft namelijk haar hele huwelijksfeest afgeslacht waardoor zij ook vier jaar in coma heeft gelegen. De intro song van Vol. 1 zet meteen de toon voor de rest van de film: met een cover van het Cher-nummer “Bang Bang (My Baby Shot Me Down)” door Nancy Sinatra.
Een opvallend detail van Kill Bill Vol. 1 is te vinden in het gevecht tussen Beatrix en O-Ren. Die laatste kondigt dreigend aan dat het nog geen vijf minuten zal duren voordat Beatrix haar hoofd verliest. Precies vier minuten en 59 seconden later, scalpeert Beatrix O-Ren. Tarantino heeft een oog voor details.
Audiosystemen voor jouw home cinema
Django Unchained (2012)
Zoals alle films van Tarantino is ook de brutale western Django Unchained doordrongen met diverse citaten uit eerdere films – geen wonder, want Tarantino is altijd een groot filmliefhebber geweest en werkte voor zijn carrière als regisseur in een videotheek. De meest voor de hand liggende connectie is die met de film Django uit 1966: de hoofdrolspeler Franco Nero heeft ook een gastrol in Django Unchained. Tarantino verwijst hier ook weer naar zijn eigen films. In Kill Bill Vol. 2 wordt Uma Thurman’s personage levend begraven in het graf van Paula A. Schultz. De periode van 1823 tot 1898 past binnen de tijdspanne waarin Django Unchained zich afspeelt. Daarom zou zij een familielid kunnen zijn, misschien de echtgenote, van Christoph Waltz’ personage Dr. King Schultz.
Muzikaal valt in deze film het contrast op tussen het thema western en rapmuziek. Vooral in het nummer “Unchained” van James Brown ft. 2Pac (minuut 37:26). De song past perfect bij de schietpartij in het Candyland landgoed.
The Hateful 8 (2015)
Met Django Unchained week Tarantino af van zijn gebruikelijke aanpak door zijn favoriete componist Ennio Morricone een muziekstuk te laten componeren. In The Hateful 8 levert hij zelfs de volledige filmmuziek. De film wordt volledig begeleid door westernmuziek van de in 2020 overleden Morricone, waarvoor hij ook een Oscar won. Opnieuw springt vooral het intro “L’Ultima Diligenza di Red Rock” in het oog, dat de moorddadige stemming van de hele film weerspiegelt. Hier is de link naar de playlist met de volledige soundtrack van The Hateful 8.
Geniet van de Tarantino-soundtracks met de CINEBAR 11
- ▶ CINEBAR 11 „2.1-set“: voor een Tarantino film, heb je bas nodig. Je wilt genieten van de wilde vuurgevechten! De CINEBAR 11 “2.1 set” is voorzien van een slanke subwoofer die je liggend of staand kan gebruiken. In elke positie levert hij een precieze, strakke bass. Ook de rest van de uitrusting is indrukwekkend: 8 krachtige long throw drivers, 8 eindversterkers en een 2-kanaals systeem zorgen voor de beste sound, zelfs buiten het heavy basbereik.
- ▶CINEBAR ULTIMA: geen ruimte voor een externe subwoofer, hoe klein ook? In de CINEBAR ULTIMA is de subwoofer ingebouwd. Samen met 6 high performance drivers voor hoge volumes waarvan 2 sidefiring speakers zorgt deze soundbar voor de perfecte soundtrack van iedere thuisbios avond.