“Bon bon bloc, bo, bo, bo, bonbon, bloc“… Hoor je ook meteen de melodie van een reclamespotje als je dit leest? We willen graag weten hoe een evergreen-jingle ontstaat en leggen uit hoe je makkelijk een jingle voor YouTube en podcasts kunt maken.
Deze reclamedeuntjes kennen we toch allemaal…
Apple, Ikea, Levi’s, Appelsientje… wat al deze merken verbindt? Ze hebben allemaal al een klassieke reclamejingle geproduceerd. Je kent ze vast wel, die spotjes die voor goede zin zorgen, waar we meteen mee gaan zingen of neuriën en die ons meteen terug in de tijd catapulteren. Natuurlijk speelt het beeld hier ook een grote rol, maar het is vooral door het deuntje dat de reclame blijft hangen en vaak zelfs een oorwurm wordt
En dat is ook precies het doel van reclamejingles. Ze moeten ervoor zorgen dat we opkijken bij het horen van de song en zo de aandacht op het merk vestigen. Maar welke factoren bepalen eigenlijk of een reclamejingle al of niet een succes wordt en in het beste geval bij het horen ervan meteen doet denken aan dit merk.
- Herkenbaarheid: Een goede reclamejingle heeft een makkelijk te onthouden melodie en blijft dus in je geheugen hangen. De jingle moet een ritme hebben dat gemakkelijk te begrijpen en te neuriën is.
- Emotionaliteit: : Goede jingles wekken een emotionele reactie op. Ze kunnen vreugde, nostalgie, opwinding of een andere positieve emotie oproepen die we associëren met het product of merk.
- Herhaling: Niet alleen belangrijk bij het leren, maar ook een belangrijk element van veel succesvolle jingles. Waarschijnlijk zouden maar weinig reclamejingles die het echt gemaakt hebben, zijn blijven hangen als ze maar een paar keer te horen zouden zijn geweest. Maar herhaling betekent natuurlijk ook het overbodig spelen van bepaalde muzikale elementen binnen de jingle.
- Lengte: Een jingle moet kort zijn. Vooral in tijden van TikTok & co. is onze aandacht snel weg (na ca. 7-8 seconden). Je kunt een beetje inspiratie opdoen over welke geluiden op dit moment hot zijn op Spotify in deze top 100-afspeellijst
- StorytellingOf het nu met tekst of geluid is, je hebt een sterke hook nodig. De beste manier om de aandacht te trekken, is met iets onverwachts.
Reclamejingles met een Teufel koptelefoon luisteren
Over storytelling gesproken: we nemen prikkels altijd multisenoraal waar, dus het ligt voor de hand dat sommige reclamejingles hun succes te verdanken hebben aan de visuele storytelling ervan.
Reclamejingles op Teufel koptelefoons luisteren
Muziekjingles zelf produceren
In het tijdperk van user-generated content kan eigenlijk iedereen zelf reclame- en muziekjingles en hele intro’s maken zonder veel kennis van muziek. Alles wat je nodig hebt is een computer of mobiel apparaat en het juiste gereedschap.
Muziekjingles maken met AI-tools
- Met MusicLM kun je een muziekstuk maken met behulp van eenbeschrijvende tekst. Het werkt hetzelfde als ChatGPT: je vult duidelijke prompt in en krijgt vervolgens je jingle. nummer. Hier vind je enkele voorbeelden. Het AI-tool is nog niet beschikbaar, maar je kunt je aanmelden voor de wachtlijst.
- De kunstmatige intelligentie van Boomy gebruikt algoritmes om muziekstijlen samen te stellen. Om je eigen muziekjingles te maken, hoef je alleen maar de stijl te selecteren (bijv. rap, elektro, ontspannende beats) en een paar aangepaste instellingen te maken. Het leuke is dat je op het platform zelfs geld kunt verdienen met je zelfgemaakte jingles als anderen je audio-inhoud gebruiken.
- Soundtrap is een DAW (Digital Audio Workstation) waarmee je je eigen muziek kunt maken dankzij geïntegreerde professionele loops en software-instrumenten. Zelfs de gratis versie geeft je toegang tot meer dan 5.000 loops, 450 instrumentgeluiden en maar liefst 150.000 andere geluidseffecten.
Maak je eigen YouTube-intro
Om op te vallen en je te onderscheiden van de massa, kan een YouTube-intro met herkenningswaarde helpen. Net als bij commerciële jingles, moet je rekening houden met de bovenstaande succesfactoren, zodat je intro jingle niet saai wordt en de kijker je video niet wegklikt, voordat de eigenlijke inhoud aan bod kwam.
Nu kun je natuurlijk een professionele videograaf een YouTube-intro laten maken. Maar dat is niet echt nodig. In plaats daarvan kun je gewoon gratis tools gebruiken om je eerste YouTube intro inclusief een muziekjingle te maken – bijvoorbeeld de gratis ontwerptool Canva. Het handige: Canva heeft een gratis introontwerper voor YouTube-video’s.
Hiermee heb je toegang tot talloze sjablonen en audiomateriaal. Elke lay-out kan je makkelijk per drag-and-drop, en er is een enorme mediabibliotheek met grafische elementen en audiotracks. Deze kun je filteren op genre of op bepaalde trefwoorden, zoals “episch intro”, “nieuwsintro”, “game-intro”, enz.
Als je met de gratis versie niet genoeg keuze hebt, kun je een premium-abonnement nemen
Goed om te weten: zodra je je YouTube-intro met muziek onderlegt, moet je de licentierechten in acht nemen. Canva biedt een eenvoudige oplossing: koppel je sociale media-accounts aan de tool en je bent wettelijk beschermd.
Natuurlijk kun je ook muziek uploaden van andere aanbieders en deze gebruiken als jingle. Houd er echter rekening mee dat je de respectieve rechten moet bezitten zodra je het videobestand deelt op sociale media.
Er zijn ook talloze aanbieders van licentievrije-vrije muziek die je kunt gebruiken. Een van de populairste betaalde aanbieders is Epidemic Sound. Als je hier geen geld aan wilt uitgeven, kun je gratis muziek vinden op platforms zoals Pixabay of musicfox.
Maak je eigen podcast jingle
Wil je je eigen podcast maken en heb je nog een coole jingle nodig voor de intro van je podcast? Voor het “ruwe materiaal” kun je opnieuw gebruikmaken van de hierboven vermelde muziekmediabibliotheken. Om het geheel mooi rond te laten klinken, moet je het audiomateriaal gewoon een beetje pimpen in een audiosoftware zoals Audacity.
Deze videotutorial toont je hoe je in enkele stappen je eigen podcastintro maakt met Audacity:
Tip: Plaats de introjingle niet meteen aan het begin van de podcastaflevering, maar pas nadat je de aflevering hebt ingeleid met een spannend onderwerp, bijvoorbeeld als anekdote of teaser. Zo houd je de aandacht van de luisteraars vast en voorkom je dat ze na de jingle meteen weer wegklikken.
Met deze Teufel bundel kun je makkelijk je eigen jingles maken.
REAL BLUE und Shure MV7: Met deze bundel ben je klaar om je eerste jingle te maken. Met de Shure MV7 kun je je eigen zang opnemen voor de podcast of je YouTube-intro en er vervolgens naar luisteren zonder storende omgevingsgeluiden, dankzij de HD bluetooth koptelefoon REAL BLUE:
▶ In de Teufel shop vind je meer koptelefoons en microfoons, maar ook krachtige stereoluidsprekers om je eigen kleine opnamestudio te upgraden.
Vloerstaande speakers van Teufel
Test je kennis in de jingle quiz
Wat dacht je van een kleine jingle-quiz aan het einde? Kijk maar hoeveel jij er nog kent? Have fun!