Mikrofon vor Laptop

Je eigen podcast maken: hoe doe je dat?

Podcasts zijn hot. Of je nu lekker rustig naar wat koerspraat wil luisteren met “In Het Wiel” van Thijs Zonneveld en Hidde van Warmerdam of luister je liever naar Maarten van Rossem met zijn eigen wijze commentaar op gebeurtenissen in de wereld. Het aanbod aan podcasts is enorm, en het format lijkt bij veel mensen te scoren. Ben je gepassioneerd bezig met iets of wil je graag over een specifiek onderwerp praten? Heb je plannen om een eigen podcast te maken? Wij vertellen je wat er nodig is en hoe je het beste van start gaat met je podcast.

Een podcast maken: stap voor stap

Je eigen podcast maken klinkt eigenlijk niet zo moeilijk. Dat is het niet, als je weet waar je op moet letten. Wij hebben de belangrijkste punten voor je samengevat in een korte gids: hoe begin je jouw eigen podcast.

  1. Concept creëren en onderwerp bepalen

    Je hebt op z’n minst een ruw idee van waar je het over wilt hebben in je podcast. Zet je gedachten om in woorden en bedenk een concept. Schrijf een korte beschrijving voor je podcast die potentiële nieuwe luisteraars een direct idee geeft van wat ze kunnen verwachten. Dit dwingt je om er zelf over na te denken en je doel te bepalen. Het onderwerp waarover je praat moet echt een onderwerp zijn waar je veel kennis van hebt. Deskundige kennis en jarenlange ervaring zijn vereist. Of je kan het in je podcast hebben over actuele wereldgebeurtenissen.

    Misschien leiden deze overwegingen tot een pakkende naam voor je podcast: die zijn vaak ongewoon maar opvallend.

  2. Zorg voor goede apparatuur

    Bij een podcast gaat het in de eerste plaats om de inhoud, maar die moet ook aangenaam zijn om naar te luisteren. De belangrijkste uitrusting is dus een hoogwaardige microfoon om je podcast op te nemen. Je vindt nu trouwens ook de door ons aanbevolen Shure microfoons in de online shop van Teufel.

    Het tweede belangrijke onderdeel is de opnamesoftware. Hiermee kan je een podcast bewerken, de opname bijsnijden, het volume achteraf aanpassen en in het beste geval ook rechtstreeks interviewpartners opnemen via Skype en Co. Onze aanbeveling: Audacity, GarageBand (alleen voor iOS) en Hindenburg Journalist.

  3. Voor herkenbaarheid voorzien van een cover en intro

    Een podcast gaat vooral over luisteren. Maar je kent het zeker ook: als je naar een podcast zoekt, springen mooi ontworpen covers snel in het oog. Denk dus na over hoe je jouw podcast visueel wil voorstellen en promoten. Je kan ook de hulp inroepen van een grafisch ontwerper.

    Het intro is de inleiding voor al je podcast afleveringen. Het zorgt voor continuïteit en weet de luisteraars meteen te pakken. Een bij het thema passend muziekje, een paar zinnen die de luisteraar welkom heten en samenvatten waar je podcast in het algemeen over gaat: meer is er niet nodig.

  4. Maak de eerste testopname

    Voordat je echt van start gaat, test je setting! Zorg dat je vertrouwd bent met de techniek en luister hoe de opname klinkt. Is er te veel galm? Sta je te dicht bij de microfoon? Of te ver weg? Om de nagalm te verminderen, moet je in een gemeubileerde kamer gaan zitten, maar zonder omgevingslawaai. Geen grap: sommige podcasters zetten een opnamehoekje op in voorraadkamers of zelfs ruime kasten.

    Lachende Frau vor Mikrofon

  5. Kies een platform om je podcast te publishen

    Je hebt verschillende opties om je podcast te verspreiden. Eerst en vooral moet je een podcast hoster kiezen die de afleveringen automatisch publiceert op verschillende platformen. Dit gebeurt door middel van een RSS feed, via welke de actuele podcast aflevering altijd beschikbaar is op Spotify, TuneIn en Co. Hosts die deze RSS-feed voor je genereren en automatisch, met één druk op de knop verspreiden naar de verschillende platforms zijn onder meer SoundCloud, Libsyn en Podigee.

  6. Start de microfoon en go!

    Goed voorbereid? Dan kan je eindelijk beginnen: ga je gang en neem je eerste podcast aflevering op. Dit moet al over een specifiek onderwerp gaan, maar kan ook dienen als een introductie van jezelf en je podcast. Klets maar lekker door en raak je luisteraars met je enthousiasme en vooruitblikken op volgende afleveringen.

    Voor toekomstige afleveringen is het een goed idee om een plan te maken met hoe vaak je nieuwe afleveringen wil uitbrengen, wanneer je de onderwerpen van tevoren vastlegt en of je misschien korte scripts voor elke aflevering formuleert, zodat je de draad niet kwijtraakt bij het opnemen.

Passende producten van Teufel

Bluetooth-Kopfhörer von Teufel

REAL BLUE NC

Naar product

RADIO 3SIXTY

Naar product

SUPREME ON mit Farbwechsel

SUPREME ON

Naar product

FAQ: vragen over je eigen podcast

Wat is een podcast?

Podcasts zijn audiobestanden die je via het internet kan streamen voor amusements- of informatieve doeleinden. Je kunt ze beluisteren via muziekstreamingdiensten of speciale podcast-apps – sommige gratis, andere tegen betaling. Sommige podcasters delen hun afleveringen ook als videobestanden en filmen zichzelf bij de opname ervan. Podcasters nemen regelmatig nieuwe afleveringen op die dieper ingaan op een onderwerp of elk een eigen thematische focus hebben.

Hoeveel kost een podcast?

Als je een podcast wil maken, zijn er eenmalige kosten voor de aankoop van de apparatuur. Deze zullen variëren naargelang je budget, wensen en plannen voor de podcast. Voor de microfoon moet je rekenen op kosten vanaf 100 euro. Je hebt ook een microfoonstatief en een koptelefoon nodig. Dit is de basisuitrusting – meer accessoires zijn mogelijk. Voor het ontwerp van een cover kan je design software gebruiken of een graficus inhuren. De kosten lopen dan ook sterk uiteen.

Vaak is opnamesoftware ook gratis verkrijgbaar en dit is meestal voldoende voor het begin. Daarnaast zijn er kosten voor de podcast hoster en het aanbieden van de podcast op verschillende platforms. Hier is het moeilijk om er een vaste prijs op te plakken. Deze kosten variëren van 100 tot 200 euro per jaar.

Hoe deel ik mijn podcast?

Met een eigen homepage voor je podcast en zoekmachine-geoptimaliseerde beschrijvingen van de podcast zelf en de afzonderlijke afleveringen, neem je belangrijke stappen om je podcast vindbaar te maken. Daarnaast kan je – indien beschikbaar – je blog of diverse socials gebruiken om je nieuwe project te promoten. Verspreid je podcast ook zo veel mogelijk en maak hem beschikbaar op verschillende platforms. En schakel af en toe interviewpartners in als deskundigen over specifieke onderwerpen: dat maakt het niet alleen spannender, maar je maakt ook direct gebruik van hun bereik.

Zo luister je tegenwoordig naar podcasts: met smart speakers van Teufel

 Holist M speaker zwart
De smart speaker HOLIST M
  • HOLIST M: of je nu naar muziek of podcasts luistert, je krijgt de beste geluidskwaliteit met 120 watt RMS en Dynamore®-technologie. Dankzij 360-gradensound vanuit elke positie in de kamer. En het mooiste van alles: je kunt gewoon de HOLIST M smart speaker vragen om je favoriete podcast af te spelen.
  • MUSICSTATION: een ander clever apparaat is de MUSICSTATION. Bluetooth 5.0, wifi en een klassieke cd-speler zorgen ervoor dat je van muziek kunt genieten op de manier zoals jij dat wilt. Bovendien is de MUSICSTATION compatibel met Amazon Alexa en kun je hem – na een spraakcommando naar (bijvoorbeeld) een Echo Dot – rechtstreeks door de spraakassistent bedienen.

Andere wifi- en bluetooth speakers van Teufel

Teufel One S

TEUFEL ONE S

Naar product

Teufel Stereo M

TEUFEL
STEREO M

Naar product

MOTIV GO

Naar product

Titel image: ©Soundtrap. Bron: Unsplash

Image 1: ©NeONBRAND. Bron: Unsplash

Image 2: ©Soundtrap. Bron: Unsplash

Gerelateerde artikelen

Opmerking: de commentaarfunctie is dagelijks beschikbaar van 8 tot 21 uur.

Blogger

Teufel Editorial Team

Alles over koptelefoons, bluetooth speakers & home cinema. Plus handige tips en trucs van onze soundexperts voor het beste geluid.