Teufel gebruikt audio branding om dezelfde speciaal ontwikkelde signaaltonen en geluiden op steeds meer apparaten toe te passen, bijvoorbeeld bij het koppelen van een apparaat via bluetooth. Als je een Teufel apparaat aanzet, zul je steeds dezelfde, herkenbare signaaltoon te horen krijgen. Zulke akoestische elementen horen bij de merkidentiteit, beter gezegd bij de het totale beeld van het merk Teufel. Het maakt deel uit van ons DNA. In dit bloginterview kijken we naar de ontwikkeling van audio branding bij Teufel.
Wat is audio branding?
Audio branding (ook sound branding, sonic branding of acoustic branding) is volgens Wikipedia de overkoepelende term voor processen waarbij hoorbare componenten van merken of complete hoorbare merken worden ontwikkeld en gebruikt.
Natuurlijk is deze ontwikkeling steeds belangrijker voor ons als fabrikant van geluidssystemen. Wanneer je een Teufel systeem aanzet, moet je dat ook horen. Bij de ontwikkeling van onze audio branding hebben we de hulp ingeroepen van de experts van audity, een bureau dat op dit gebied al succesvol samen heeft gewerkt met merken als Swiss Air, Volkswagen en Miele.
Dompel jezelf onder in het plezier van geluid – hoe het begon
Blog Redaktie: Viktor, je was betrokken bij de introductie van audio branding bij Teufel. Stel jezelf even voor aan onze lezers….
Viktor: Hoi, ik ben Viktor Miruchna en ik werk als UX Engineer bij Teufel in de productontwikkeling. Dit betekent dat ik ervoor zorg dat de interactie met de producten intuïtief en tegelijkertijd inspirerend is. Het maakt niet uit of het een fysieke interactie is, op een mobiele telefoon of met je stem.
Blog redactie: Wat zijn de doelstellingen van audio branding bij Teufel en sinds wanneer gebruikt Teufel dit?
Viktor: Het project had 3 doelstellingen en startte in 2019. Allereerst de functionele doelstelling, zodat de gebruiker bijvoorbeeld herkent in welke status het apparaat zich bevindt – bijvoorbeeld aan of uit. We hebben al eerder signalen gebruikt, maar die waren nogal generiek. Dus we hadden geluiden nodig die ons Teufel DNA weerspiegelden.
De tweede doelstellling is om een bepaalde ervaring te creëren, om jezelf onder te dompelen in de wereld van geluid en dit vanaf de eerste seconde. Bij Teufel investeren we vele uren om onze speakers perfect te laten klinken. Met de UX sounds en audio branding is het ons nu gelukt om zelfs bij het allereerste aanzetten voor een belevenis te zorgen.
Het uiteindelijke doel was natuurlijk herkenbaarheid. Als je op het strand zit en je hoort dat iemand een Teufel speaker aanzet, omdat je de klank herkent – dat zou mooi zijn.
Met expertise van audity: Het onstaan van een audio palet
Blog Redactie: Teufel werd hierbij ondersteund door het bureau audity. Waarom zij?
Viktor: Ik zie Teufel als een snel en gepassioneerd bedrijf – en dat hebben we ook meteen bij audity teruggevonden. We waren ook meteen fan van hen, want ze hebben het concept niet alleen samen met ons ontworpen, maar ook meteen inhouse uitgevoerd. Zo konden we direct aan de slag met de geluidsontwerpers van audity, onze mensen van de afdeling akoestiek en wij van UX om het beste uit de sound te halen.
Blog redactie: Audio branding wordt natuurlijk steeds belangrijker voor een fabrikant van geluidssystemen zoals Teufel. Voor welke uitdagingen stond je?
Viktor: De spannendste en tegelijkertijd meest uitdagende taak was de ontwikkeling van de geluidsfamilie, of zoals Rainer Hirt (oprichter en CEO van audity) het zo mooi verwoordde: een palet aan klanken om onze geluiden te ontwerpen. Na intensieve, creatieve en analytische workshops zijn we het eens geworden over een geschikte soundreeks en konden we een eerste uitwerking doen van de uiteindelijk gebruikte geluiden. In het begin hebben we ons vooral gericht op 3 geluiden: “power on”, “bluetooth pairing” en “bluetooth device connected”. Deze geluiden zijn essentieel omdat ze van toepassing zijn voor praktisch al onze bluetooth producten.
Uitdagingen door technische beperkingen
Een van de grootste struikelblokken bij de uitvoering waren de technische beperkingen. Omdat onze producten niet allemaal hetzelfde zijn, klinken de geluiden ook niet helemaal hetzelfde. Dat was en blijft een uitdaging om hier telkens de juiste kwaliteit te bereiken.
Maar het grondige werk werpt al zijn vruchten af. Niet alleen hebben we gewerkt aan de verdere sound branding van Teufel, maar we werken ook al aan nieuwe geluiden voor nieuwe producten. Hier komt ook iets heel leuks uit voort… dat kan ik al onthullen 😊.
Blog redactie: Welke apparaten zijn er al mee uitgerust?
Viktor: Het eerste project was de BOOMSTER GO. Daar hebben we de meeste van de gecreëerde geluiden al in gebruik genomen. Maar we hebben nog andere sounds die gaan integreren in de nieuwe producten, bijvoorbeeld in onze nieuwe koptelefoons.
YouTube > audio branding met de BOOMSTER GO in een video
Individualisering: de toekomst van de audio branding bij Teufel
Blog redactie: Welke rol zal audio branding in de toekomst spelen?
Viktor: Dit was nog maar het begin. Vanaf hier gaan we verder. Natuurlijk is er nog meer mogelijk bij onze producten worden gezet, maar ook voor de hele Teufel experience. Daar kijk ik nu al naar uit.
Blog redactie: Trefwoord individualisering: denk je dat de klanten in de toekomst ook hun eigen tonen kunnen kiezen, zoals rock sounds of jazz, afhankelijk van hun voorkeuren?
Viktor: Wat bedoel je met toekomst 😉? Daar werken we nu al aan. We zijn op kleine schaal begonnen, zodat de gebruiker zijn of haar favoriet kan kiezen uit verschillende Teufel wekkersounds. Natuurlijk zullen we moeten zien hoever we dit uitbouwen. Want ik hou niet van elk geluid – dat kunnen we ook niet van onze fans verwachten.
Blog redactie: Is het denkbaar dat soundlogo’s op andere kanalen te horen zullen zijn, zoals bij YouTube video’s. Waar kan men soundlogo’s nog voor gebruiken?
Viktor: Teufel YouTube video’s hebben al geluidslogo’s aan het einde. Hoe meer we de elementen in andere vormen van communicatie met onze klanten kunnen gebruiken, hoe beter. Als je bijvoorbeeld onze hotline belt, word je ook begroet met audio branding via de telefoon
Blog redactie: Naar welke muziek luister je privé? Hoe moet een apparaat voor jou klinken?
Viktor: Ook al ben ik een kind van elektronische muziek, ik luister gewoon naar wat ik wil. Ik merk wel dat niet-alledaagse kunstenaars mij fascineren. Nicolas Jaar, Austra of Alt-J bijvoorbeeld. In de eerste paar seconden hoor je meteen van wie de sound is. Dat is spannend. Drie keer raden dus wat mijn speaker moet hebben – karakter 😊
Blog redactie: Viktor, hartelijk dank voor het interview en jouw insights in de wereld van audio branding.
About: audity
audity werd opgericht in 2006 en is gevestigd in Konstanz, Duitsland. Het bedrijf is gespecialiseerd in brand sounds en UX-geluid. Het bureau volgt consequent de leidraad van sound follows function en heeft al audio brandings ontwikkeld voor succesvolle merken als Volkswagen, Swiss Air en Miele.
Wij zijn ervan overtuigd dat een goed akoestisch design de merk- en productwereld positief beïnvloedt en verandert. Ons uitgangspunt is
»sound follows function«.
Bron: audity
Het concept voor Teufel beschrijft audity als volgt:
Als akoestische leidraad hebben we in de ontwerporiëntatie voor het Teufel geluidsontwerp het “type” – Teufel gedefinieerd. De belangrijkste bouwstenen zijn karakter, kracht en synthese en komen zowel in de brand sound (zoals het audiologo) als in het UX-geluidsontwerp tot uiting door de volgende ontwerpelementen:
Karakteristieke details van analoge instrumenten, vergezeld door een krachtige bas in combinatie met synthetische geluiden, zorgen voor een herkenbare, akoestische merkaanwezigheid. Door de hoge akoestische kwaliteit worden de UX-geluiden belangrijke brand ambassadors.
Heldere en functioneel verstaanbare UX-geluiden, die op verschillende apparaten te horen zijn, dragen bij aan een beter begrip van de functies en een totale productbeleving.