Hand spielt auf einem Synthesizer

Van hiphop tot horror: de grote range van de synthesizersound

De muziekwereld innoveert en ontwikkelt zich altijd, maar weinig instrumenten hebben zo’n diep impact gehad als de synthesizer. Van de eerste elektronische sounds tot de compleet digitale meesterwerken van vandaag, de synthesizer maakt het mogelijk en geeft muzikanten de mogelijkheid om hun muzikale grenzen te verleggen.

Geschiedenis van synthesizersound

Voor de ontstaansgeschiedenis van eerste elektronische instrumenten moeten we terug naar de periode tussen 1920 en 1940. Ongebruikelijke instrumenten zoals de Theremin produceerden al elektronische geluiden en waren de voorlopers van de moderne synthesizer.

In de jaren ’60 ontstonden de eerste analoge synthesizers, die vaak modulair waren. Ze gebruikten onder andere oscillatoren, filters en generator envelopes om klanken te creëren. Artiesten zoals Wendy Carlos met haar album “Switched-On Bach” en bands zoals Pink Floyd en The Who integreerden deze analoge instrumenten in hun muziek. De Moog synthesizer werd het bekendst en beïnvloedde vele genres.

De eerste synthesizers konden vaak maar één toon tegelijk produceren. Met de ontwikkeling van polyfone synthesizers konden muzikanten in de late jaren ’70 akkoorden en complexere melodieën spelen. De Prophet-5 was een van de eerste succesvolle polyfone synthesizers.

In de jaren ’80 werd een nieuwe vorm van geluidssynthese geïntroduceerd die bekend staat als “digitale synthese”. In tegenstelling tot analoge synthese, die elektronische circuits en componenten gebruikt om geluiden te creëren, is digitale synthese gebaseerd op digitale algoritmes en processen.

Een invloedrijke digitale synthesebenadering uit deze periode is FM-synthese (frequentiemodulatiesynthese). Bij FM-synthese wordt de frequentie van een golfvormgenerator, de carrier, gemoduleerd door een andere golfvormgenerator, de modulator. Dit creëert complexe tonen die met een analoge synthesizer moeilijk te bereiken waren.

De Yamaha DX7 uit 1983 maakte FM-synthese echt populair. Het was een van de eerste betaalbare, massageproduceerde digitale synthesizers en werd al snel een van de best verkochte modellen. Zijn unieke geluid verschilde sterk van de oudere analoge apparaten – en de synthesizermuziek van de jaren ´80 veranderde mee.

De DX7 stond bekend om zijn heldere, bel-achtige klanken, elektrische piano’s, bassen en andere karakteristieke sounds. Veel hits uit deze periode maakten gebruik van de DX7 en deze nummers hadden een grote invloed op het geluid van het hele decennium. Eén voorbeeld is “Take My Breath Away” van Berlin, de titelsong van de film Top Gun (1986). De baslijn van het nummer werd duidelijk gekenmerkt door de DX7.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Eind jaren ’80 en in de jaren ’90 werden synthesizers die zowel geluiden konden opnemen als afspelen (samplers) populair. Workstations combineerden synthese, sampling én sequencing in één apparaat, wat muziekproductie veel makkelijker maakte. Hoe meer computers ontwikkelden, hoe krachtiger de softwaresynthesizers werden. Dankzij VST-plugins (Virtual Studio Technology) konden muzikanten verschillende synthesizers en effecten rechtstreeks in hun DAW (Digital Audio Workstation) gebruiken.

Dankzij de ontwikkeling van DAW’s en VST-plugins zijn softwaresynthesizers nu net zo gewoon als hardwaresynthesizers. Ze bieden een enorme diversiteit aan tonen en zijn vaak goedkoper en flexibeler dan fysieke apparaten.

Ondanks de digitale revolutie zagen we in 2010 een ware renaissance van analoge synthesizers en modulaire systemen. Muzikanten waardeerden het “warme” geluid en de fysieke interactie met de synths.

Tip: De geschiedenis van de synthesizer wordt door Robert Fantinatto in de documentaire I Dream of Wires helemaal uitgelegd.

Zonder synthesizersound geen New Wave, Techno en RnB

Synthesisers zijn tegenwoordig te vinden in bijna elk muziekgenre – van pop en rock tot hiphop, techno en nog veel meer. Moderne synthesizers kunnen nu een enorm scala aan sounds produceren. Denk aan realistische instrumentale klanken tot compleet nieuwe, unieke geluiden. Synthesisers zijn daarom ook een belangrijk instrument geworden in muziekproductie: ze worden niet alleen gebruikt voor melodieën en harmonieën, maar ook voor sounddesign, effecten en nog veel meer. Met de beschikbaarheid van betaalbare hardwaresynthesizers en softwareopties is muziekproductie met synthesizers nu toegankelijker dan ooit.

Discofunk, Synthpop & New Wave

In de jaren ’70 werden synthesizers populair dankzij de disco en funk. Artiesten als Giorgio Moroder en bands als Parliament-Funkadelic creërden met synthesizers pulserende baslijnen en futuristische geluiden. Een bekend voorbeeld is “I Feel Love” van Donna Summer. Dit nummer werd geproduceerd door Giorgio Moroder en werkt met precies zo’n golvende baslijn die wordt gegenereerd door een Moog synthesizer.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Synthesizers domineren het geluid van synthpop en new wave. Bands als Depeche Mode, The Human League en Kraftwerk gebruikten het synthesizergeluid aan het eind van de jaren ’70 en ’80. Een iconisch synthpopnummer met bekende synthesizermelodieën en -ritmes is daarom ook “Just can’t get enough” van Depeche Mode.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Techno, House & Trance

Tussen 1980 en 1990 werden synthesizers het pulserende hart van de elektronische dansmuziek. Artiesten en dj’s gebruikten synthesizers om een repetitief en hypnotiserende sound te creëren dat kenmerkend is voor genres als techno, house en trance. “Strings of Life” van Derrick May is een klassieke technotrack die synthesizers gebruikt voor de ritmische patronen en melodieën.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Hiphop en RnB

In de jaren 1990 en 2000 werden synthesizers steeds populairder in hiphop en RnB. Producers zoals Dr Dre en Timbaland gebruikten deze apparaten om melodieën en baslijnen op te zetten. Het nummer “Still D.R.E.” van Dr Dre feat. Snoop Dogg wordt gedomineerd door hiphopbeats, maar gebruikt een synthesizer voor de karakteristieke melodie.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Moderne dj-apparatuur in de Teufel shop

Synthesizermuziek in films

Sinds hun uitvinding worden synthesizers niet alleen in de muziek gebruikt, maar ook bij de productie van soundtracks. Door de diversiteit aan tonen en stemmingen die een synthesizer kan creëren, kan hij een breed scala aan emoties en stemmingen opwekken: van spanning en angst tot ontzag en vervoering. Dankzij deze veelzijdigheid kunnen componisten precies de juiste sfeer oproepen voor elke scène.

Vangelis creëerde de sfeervolle soundscapes in Blade Runner in 1982. De Griekse artiest gebruikte synthesizers om de iconische soundtrack te componeren, en maakte van de film een klassieker in de (sciencefiction)filmgeschiedenis. Vangelis gebruikte de synthesizer om dichte, dromerige texturen te creëren die de dystopische toekomst van Los Angeles nog eens extra benadrukken.

https://youtu.be/ccJJ0uxigVA?si=i3KiITD2801D-0Ji

Brad Fiedels synthesizersoundtrack voor Terminator (1984) maakte gebruik van dreigende ritmes en de synthesizer werd ingezet om de mechanische, niet-te-stoppen-aard van de Terminator muzikaal te verbeelden.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Maar de synthesizer werd niet alleen gebruikt in films uit de jaren ’80. Trend Reznor en Atticus Ross werkten ook met een synthesizer voor de score van de film The Social Network (2010). Ze gebruikten het apparaat om een coole en afstandelijke soundtrack te creëren die perfect matcht bij het thema van de film en de wereld van social media.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Het synthesizergeluid is veelzijdig en daarom ideaal om achtergrondmuziek voor horrorfilms te maken. De serie Stranger Things (sinds 2016) gebruikte het instrument om een retro horrorsfeer te creëren. De synthesizer-soundtrack van Kyle Dixon en Michael Stein was juist weer sterk beïnvloed door die iconische jaren ’80- en combineerde zo nostalgische en griezelige elementen. Het resultaat gaf de paranormale verhaallijn van de serie nog een extra lading.

YouTube

Door de video te downloaden ga je akkoord met het privacybeleid van YouTube.
Meer informatie

Video laden

Eersteklas synthesizersound uit Teufel luidsprekers

Man zit op de bank in de woonkamer en vrouw hurkt voor de TV
De CINEBAR LUX past in elke woonkamer

▶ De subwoofer van de CINEBAR LUX Surround Ambition “5.1 set” levert een krachtige bas. De slanke soundbar past in elke woonkamer en kan eenvoudig draadloos worden bediend. De twaalf krachtige speakers en negen eindversterkers zorgen voor een rijk geluid.

▶ Het Definion 3 Surround Power Edion “5.1 Set” high end home cinema systeem levert perfect synthesizergeluid – voor muziek én film. Voel de baslijn van de XXL subwoofer en ervaar het hoge dynamische bereik van je favoriete tracks. Geniet van geluid op het hoogste niveau!

Ontdek de home cinema sets van Teufel

ULTIMA 40 Surround + DENON X2800H DAB "5.1-Set"

ULTIMA 40 Surround + DENON X2800H DAB "5.1-Set"

€ 1449,99€ 1999,99In verschillende kleuren
CONSONO 35 CONCEPT Surround Power Edition 5.1 set

CONSONO 35 CONCEPT Surround Power Edition 5.1 set

€ 599,99€ 799,99In verschillende kleuren

Nóg meer films met synthesizersound

  • Zelfs de legendarische filmmuziek van Hans Zimmer kan niet zonder synthesizergeluid. De componist gebruikte een Moog synthesizer voor The Dark Knight Rises (2012).
  • Scarface (1983): Giorgio Moroder componeerde de soundtrack die de film karakteriseerde met zijn jaren ’80-flair. Moroder maakte gebruik van synthesizers om pulserende baslijnen en glinsterende melodieën te creëren.
  • Tron (1982): Wendy Carlos gebruikte synthesizers om de futuristische soundtrack voor deze film te creëren. In overeenstemming met het thema van de film, die zich afspeelt in een digitale wereld, produceert de synthesizer heldere, computergegenereerde tonen.

Bild 1: ©Omid Armin Unsplash. Unsplash License

Gerelateerde artikelen

Noot: De commentaarfunctie is beschikbaar van ma t/m za van 8.00 tot 21.00 uur.

Blogger

Blog Redactie

Alles over koptelefoons, bluetooth speakers & home cinema. Plus handige tips en trucs van onze soundexperts voor het beste geluid.