De laatste vrijdag van november kennen we ondertussen als Black Friday. De dag staat inmiddels bekend als het startsein voor het begin van de kerstinkopen en om de gigantische kortingen, maar heeft een lange traditie in de VS. Wij doken voor je in de geschiedenis van Black Friday!
Thanksgiving en Black Friday in de VS
“Black Friday” komt uit de Verenigde Staten. Daar is het een brugdag (een dag tussen een officiële feestdag en het weekend), namelijk de vrijdag na Thanksgiving. Op Thanksgiving zelf, de vierde donderdag van november, komen de families bijeen om samen te genieten van een Thanksgiving diner. De vrijdag daarna is dan het begin van het kerstseizoen. Veel mensen nemen deze dag al vrij en kopen hun eerste kerstkadootjes (er zijn meestal geen cadeaus op Thanksgiving). Winkeliers begonnen daarom hun klanten te lokken met enorme kortingen en openden hun winkels ’s morgens al heel vroeg. De klanten stonden in dikke rijen voor de deur om de beste koopjes te scoren. Je kunt je de chaos wel voorstellen. Daarom wordt Black Friday beschouwd als een van de dagen met de hoogste verkoopcijfers en is het een belangrijke indicator voor de stemming onder de consumenten in dat jaar.
Als je aan Black Friday denkt, denk je dan ook aan de grote beurscrash in New York van 24 oktober 1929? Eigenlijk was dit een donderdag in de VS, en heet het daar “Black Thursday”. De Europese naam “Black Friday” komt vanwegen het tijdsverschil. In 1869 vond ook een beurscrash plaats die wèl op een vrijdag viel en daarom de geschiedenis is ingegaan als de eerste “Zwarte Vrijdag”. Maar… dit alles heeft niets te maken met de vrijdag na Thanksgiving.
De oorsprong van de naam “Black Friday” voor de laatste vrijdag van november is niet helemaal duidelijk. Een mogelijke verklaring is dat de massa mensen die op deze dag gaat winkelen net zo chaotisch is als die van “Zwarte Donderdag”, de dag van de beurscrash in 1929. Een andere invalshoek: vanuit het perspectief van veel winkels biedt Black Friday de kans om de jaarbalans vanuit het rood terug in het zwart te brengen.
Ook dit kan is moeilijk te verklaren. In de VS is de vrijdag na Thanksgiving al vele decennialang een koopjesdag. In de jaren vijftig zou de politie van Philadelphia de term “zwarte vrijdag” hebben gebruikt om de drukte en de verkeerschaos in de stad te beschrijven. Maar pas in de jaren tachtig werd de term algemeen aanvaard. Bij ons bestaat het winkelevenement pas sinds 2010 onder de naam “Black Friday” of “Black Week”.
In 2006 begon Apple op de vrijdag na Thanksgiving voor het eerst met kortingsacties. Hoewel die toen nog niet als “Black Friday” werden gepromoot, worden ze nu gezien als het begin van de Black-Friday-marketing.
Teufel producten met voordelige prijzen
Black Friday in Europa
Amerikaanse bedrijven brachten Black Friday naar Europa. Apple bood in 2006 al kortingen aan op deze dag, maar zonder de term “Black Friday” te gebruiken. Daarna volgden vooral de online winkels en Black Friday werd na 2010 steeds belangrijker. Steeds vaker werden hele kortingsweken (“Black Week”) uitgeroepen, ook in de fysieke winkels. Maar vooral de online retail heeft er baat bij: in 2016 kwam de totale omzet in het laatste weekend van november (inclusief maandag) voor het eerst boven het miljard euro uit, en de trend is sindsdien sterk blijven stijgen.
De maandag na Black Friday wordt vaak geadverteerd als “Cyber Monday” en soms uitgebreid tot “Cyber Week”. Veel online winkels beginnen begin november al met kortingsacties onder de vlag van Black Friday. Wat al deze campagnes gemeen hebben, is dat ze bedoeld zijn om de omzet aan het eind van het jaar te verhogen door middel van prijsverlagingen en de bijbehorende marketing. Voor consumenten biedt dit soms unieke kansen om producten voor een lagere prijs te krijgen. En het concept werkt.

Hoe de kortingsacties ook heten en in welke periode ze plaatsvinden – ze zijn er vooral om de omzet te stimuleren en om een beeld te krijgen van de koopstemming vóór Kerst. Voor klanten zijn er veel prijsvoordelen, daarom zijn Black-Friday-aanbiedingen over het algemeen populair.
Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen. Feit is: de acties zijn aantrekkelijk voor zowel aanbieders als kopers. Natuurlijk is het altijd goed om bewust voor (of tegen) een product te kiezen en je niet alleen door de prijs te laten leiden.
Kadotips en Black Friday-aanbiedingen bij Teufel
We bieden altijd aantrekkelijke aanbiedingen en nieuwe producten aan in onze Teufel shop. Hier zijn enkele kadotipsOpent in nieuwe tab die gegarandeerd in de smaak vallen. De nieuwste kortingsacties van november vind je op onze Black FridayOpent in nieuwe tab pagina. Schrijf je nu in voor de Teufel nieuwsbriefOpent in nieuwe tab en blijf zo up to date over exclusieve aanbiedingen en vouchers.
ROCKSTER CROSS 2: ltijd bij je
▶ ROCKSTER CROSS 2Opent in nieuwe tab: Met de ROCKSTER CROSS 2 rock je overal – binnen én buiten. De ultradraagbare bluetooth-speakerOpent in nieuwe tab levert krachtige stereo-sound met diepe bas en is dankzij IPX5-bescherming en een schokbestendige behuizing perfect voor outdoor-avonturen. Outdoor-modus, 38 uur batterijduur en bluetooth 5.3 met multipoint zorgen voor eindeloos muziekplezier – solo of via Party Link met tot wel 100 verbonden Teufel-speakers.
ULTIMA 40 surroundsets voor het perfecte geluid!
Opent in nieuwe tab▶ ULTIMA 40 Surround „5.1-Set“Opent in nieuwe tab: de nieuwe generatie van de populaire home cinemaOpent in nieuwe tab-set levert indrukwekkende surround-sound met veel dynamiek – perfect voor muziek, films en games in ruimtes tot 35 m². Twee ULTIMA 40 vormen het krachtige front, ondersteund door een center met dubbele midwoofer, twee ULTIMA 20 als achterluidsprekers en de krachtige T 10 subwoofer. Het resultaat: helder, gedetailleerd geluid met diepe, precieze bas en perfecte ruimtelijkheid – of je nu naar actiefilms kijkt of van muziek geniet.
▶ ULTIMA 40 Surround + DENON X2800H DAB „5.1-Set“Opent in nieuwe tab: deze kant-en-klare 5.1-set brengt echte bioscoopsfeer in je woonkamer. De nieuwe generatie van de ULTIMA 40-serie (Mk4) zorgt voor indrukwekkende surround-sound met precieze plaatsing, veel dynamiek en helder geluid – ideaal voor ruimtes tot 35 m². Twee ULTIMA 40, een center met dubbele midwoofer, twee ULTIMA 20 achterluidsprekers en de krachtige T 10 subwoofer werken perfect samen, aangestuurd door de Denon AVR-X2800H DAB met de nieuwste 3D-geluidsformaten, 8K-HDMI, bluetooth en HEOS Built-in.
▶ ULTIMA 40 Surround + DENON X3800H voor Dolby AtmosOpent in nieuwe tab: de nieuwe generatie van de ULTIMA 40-serie (Mk4) gecombineerd met de krachtige Denon AVC-X3800H – voor een home cinema-ervaring van topklasse. De kant-en-klare 5.1.2-set met twee REFLEKT Dolby Atmos-luidsprekers zorgt voor een ruimtevullende surround-sound met precieze plaatsing en indrukwekkende hoog. Twee ULTIMA 40, een center met dubbele midwoofer, twee ULTIMA 20 rearspeakers en de krachtige T 10 subwoofer leveren een meeslepend geluidsbeeld dat muziek, films en games tot leven brengt – helder, dynamisch en met echte bioscoopbeleving tot aan het plafond.
Soundbars voor top sound bij je tv
Opent in nieuwe tab▶ CINEBAR 11 voor Dolby Atmos “2.1-Set”Opent in nieuwe tab: de nieuwe CINEBAR 11 brengt echte bioscoopsound naar je woonkamer – slank van design, krachtig in geluid. Met Dolby Atmos creëert hij een ruimtelijke 3D-geluidservaring die films, muziek en games tot leven brengt. Acht high-performance drivers en de draadloze T 6 subwoofer zorgen voor heldere stemmen, krachtige bas en hoge volumes zonder vervorming. Dankzij Bluetooth® met AAC, HDMI eARC en eenvoudige tv-bediening via afstandsbediening is hij direct klaar voor gebruik – en optioneel uit te breiden tot echte surround met de EFFEKT 2 rearspeakers.
▶ CINEBAR ULTIMAOpent in nieuwe tab: de soundbar met ULTIMA-DNA is echt een knaller. Dit soundsysteem levert krachtige bas, hoge volumes en een indrukwekkend geluid – en dat allemaal in een compact formaat. Een krachtige oplossing die weinig ruimte nodig heeft.
▶ CINEBAR PROOpent in nieuwe tab: deze soundbar is een echt krachtpakket en zorgt voor een indrukwekkend geluid dat de muren laat trillen. De set heeft acht enorme high-performance drivers en zes eindversterkers die zijn ontworpen voor extreem hoge volumes.
Bluetooth-koptelefoons voor je workoutsessies of voor onderweg!
Opent in nieuwe tab▶ REAL BLUE PROOpent in nieuwe tab: Geniale over-ear bluetooth-koptelefoonOpent in nieuwe tab van topklasse met lineaire HD-drivers en Active Noise Cancelling. Dankzij de ShareMe-functie kun je twee koptelefoons draadloos met één smartphone verbinden.
▶ AIRY SPORTS TWSOpent in nieuwe tab: Deze kleine oordopjes leveren krachtige, motiverende sound en blijven stevig zitten. Ideaal voor elke trainingssessie.
▶ REAL BLUE TWS 3Opent in nieuwe tab: Al de derde generatie van onze draadloze in-ears. Ze overtuigen met efficiëntere Active Noise Cancelling, geoptimaliseerd geluid en IPX4-certificering.
Bluetooth-speakers voor binnen & buiten
Opent in nieuwe tab▶ BOOMSTER 4Opent in nieuwe tab: krachtpatser van een draagbare bluetooth-speaker met ingebouwde accu – perfect voor elke gelegenheid, binnen of buiten. Dankzij de robuuste behuizing met IPX5-bescherming is hij een betrouwbare metgezel voor elk avontuur.
▶ ROCKSTER AIR 2Opent in nieuwe tab: draagbare XL-bluetooth-speaker met krachtige ingebouwde accu. Vult grote ruimtes en oppervlakken met indrukwekkend geluid en is toch handzamer dan de grote ROCKSTER.
Leestip: Wil je je cadeaus creatief inpakken? We hebben ook ideeën voor alternatieve kadoverpakkingen.
Gaming-bundels voor een intense game-ervaring
Opent in nieuwe tab▶ ZOLAOpent in nieuwe tab: de ZOLA gaming-HD-headset combineert topgeluid met innovatieve personalisatie. Je hoort je games, muziek en series met ongekend diepe Marianentrog-bas.
▶ ZOLA + Shure MV7XOpent in nieuwe tab: bundel bestaande uit een gaming-HD-headset en een spreek- en zangmicrofoon, de Shure MV7X. Dankzij de dynamische microfooncapsule worden omgevingsgeluiden effectief onderdrukt – ideaal voor streams en podcasts.
Welke vergelijkbare actiedagen zijn er?
- Singles’ Day: 11 november is vooral in China populair als feestdag voor jonge vrijgezellen. Het is bovendien wereldwijd de dag met de hoogste omzet in online shopping. Maar het hoeft niet altijd om kopen te gaan – hier zijn onze self-care-ideeën voor Singles’ DayOpent in nieuwe tab.
- Cyber Monday: De maandag na Black Friday geldt als het begin van het online kerstshoppen. Vooral in de VS is deze dag populair voor online aankopen.
- Super Saturday: De laatste zaterdag voor Kerstmis is het hoogtepunt van het kerstshopseizoen en een van de dagen met de hoogste omzet voor de detailhandel. Door de vele last-minute shoppers wordt hij in de VS ook wel „Panic Saturday“ genoemd.
- Boxing Day: 26 december is in het Verenigd Koninkrijk een belangrijke shoppingdag op een officiële feestdag. Oorspronkelijk was het op deze „cadeaudozendag“ gebruikelijk om christelijke collectes voor mensen in nood te houden.
- Koop-niks-dag: De „Buy Nothing Day“ werd door consumptiekritische groepen in het leven geroepen als tegenactie op Black Friday. Hij roept op om op die vrijdag na Thanksgiving bewust niets te kopen. De actiedag wil aanzetten tot duurzamer consumentengedrag.







Geef een reactie