Met de release van de nieuwe Ultima 40 Active heeft Teufel nu haar volledige Ultima assortiment vernieuwd. Ter gelegenheid daarvan spraken het Teufel Blog team en de collega’s van PR met technisch directeur en Teufel veteraan Markus Romeis over de legendarische Ultima, de ontwikkelingsgeschiedenis en de toekomst van de Ultima serie.
Interview met Teufel veteraan Markus
Blog Team: Hi Markus, natuurlijk kent iedereen jou bij Teufel, je bent een echte veteraan en samen met je team heb je al vele producten succesvol op de markt gebracht. Stel jezelf even voor aan onze lezers!
Markus: Ja, met plezier. Mijn naam is Markus Romeis en ik werk al 30 jaar bij Teufel. Ik zorg voor het gehele technische proces van de vervaardiging van een nieuw product. Ik neem een product over nadat het is gecreëerd en gespecificeerd door het team onder leiding van Simon Schiessl, Hoofd Technische Innovatie bij Teufel. Ik ben verantwoordelijk voor de producten in wording; vanaf het maken van de eerste samples tot en met de massaproductie.
Het leren van feedback was en is een belangrijke pijler van het succes van Teufel.
Blog Team: Teufel heeft onlangs zijn populairste Ultima luidsprekerserie vernieuwd. Als je er op terugkijkt, hoe kwam de Ultima eigenlijk tot stand?
Markus: Dan moet ik iets verder teruggaan. Eind jaren negentig en begin jaren 2000 behaalde Teufel zijn grootste omzet in het segment satelliet/subwoofersystemen, dat overigens nog steeds succesvol is. We hadden echter nog niet echt voet aan de grond gekregen in het segment van de vloerstaande speakers. We wilden dat graag veranderen en probeerden een paar dingen uit.
Het was een lange, moeilijke weg, want de eerste Ultima vloerstaande speakers, Ultima 5 en Ultima 7, hadden visueel of akoestisch weinig te maken met de huidige modellen. Ze waren eerlijk gezegd, niet meteen zo succesvol als we gehoopt hadden. Maar het leren van feedback was en blijft een belangrijke pijler voor het succes van Teufel.
Dus na de eerste tegenslagen hebben we overlegd wat we konden doen om succesvol te zijn in de markt voor vloerstaanders. Dit proces resulteerde in het basisontwerp van de Ultima zoals we die nu kennen. Sindsdien zijn de typische Ultima kenmerken de driver-opstelling en niet te vergeten de koperkleurige midrange driver. De doorbraak kwam met de eerste “echte” Ultima, de Ultima 60, die een gevoelige snaar raakte bij onze klanten, zoals bleek uit het grote succes.
Blog Team: Je noemde net een speciale driveropstelling, wat doet dit precies op akoestisch gebied voor de Ultima?
Markus: Bij vloerstaande speakers zijn er essentiële akoestische eisen waaraan moet worden voldaan, wil de speaker goed klinken. We hebben dit consequent doorgevoerd in de Ultima. Allereerst is er de opstelling van de drivers: twee woofers onderaan en de tweeter er direct boven, dan de midrange driver bovenaan. Deze opstelling betekent dat de dispersie-as niet naar beneden wijst, maar rechtlijnig is.
Tot op heden is dit een doorslaggevend akoestisch kwaliteitscriterium.
We komen echter dichter bij het ideaal van de puntbron door de opstelling omgekeerd te realiseren. Tot op heden is dit een doorslaggevend criterium voor akoestische kwaliteit. Het klankbeeld en de weergave van de midden- en hoge tonen komen daardoor zeer authentiek over. In de nieuwste versie hebben we natuurlijk ook gewerkt aan een een optimalisatie van het geluid en een verbeterde tweeter geïnstalleerd. We hebben een nieuwe lens ontwikkeld om de omnidirectionele geluidsdistributie te verbeteren. Al met al heeft dit het geluid van de tweeter verbeterd.
Blog Team: Hoe kon de Ultima serie zijn succes door de jaren heen herhalen?
Markus: We hebben tot in de details bestudeerd wat onze klanten zo goed vinden aan de speaker. Daarbij gaat het om de klankeigenschappen van de Ultima, het opvallende ontwerp met afgeronde hoeken en natuurlijk – de aantrekkelijke prijs.
We hebben er bij de ontwikkeling van de Ultima serie goed op gelet om deze dingen slechts voorzichtig te veranderen. Daardoor zijn de aspecten waar onze klanten in de eerste generatie al van hielden, twee versies later nog steeds aanwezig.
Blog Team: En er is nog een bijzonder Ultima familielid bijgekomen…
Markus: Inderdaad, eind 2016 hebben we de Ultima serie uitgebreid met de Ultima 40 Active speaker. Het was een logische reactie op de groeiende belangstelling voor actieve luidsprekers die je rechtstreeks vanaf smartphones of andere spelers – in ons geval zelfs de tv – kan bedienen, zonder stereo-installatie of AV-receiver. Onze klanten hebben dit concept goed ontvangen. Natuurlijk hebben we er speciaal op gelet dat de actieve versie dezelfde hoge geluidskwaliteit biedt als onze klanten gewend zijn van de passieve Ultima 40.
Blog Team: Als je de actieve modellen van de huidige concurrenten bekijkt, zal je merken dat deze, in tegenstelling tot de Ultima 40 Active, geen HDMI-ingang hebben om het tv-geluid te versterken. Zou dat eigenlijk niet vanzelfsprekend moeten zijn?
Markus: De HDMI-ingang is het resultaat van onze voortdurende dialoog met onze klanten. Zij wilden de verbinding tussen de actieve luidspreker en de tv zo eenvoudig mogelijk houden. Daarom was de eerste Ultima 40 Active al voorzien van een HDMI-ingang – waarschijnlijk een primeur in deze klasse. Met de nieuwe versie gaan we nog een stap verder, want je kan de nieuwe Ultima 40 Active uitbreiden tot een 4.0 systeem met onze draadloze rearspeakers. Eventueel kan je daar ook nog een subwoofer bij aansluiten.
Blog Team: De mogelijke upgrade naar 4.0 of 4.1 betekent eigenlijk dat het middenkanaal, dat zo belangrijk is voor de spraakverstaanbaarheid in home cinema, ontbreekt?
Markus: Niet echt, want bij het herontwerp van de Ultima 40 Active hebben we heel goed gekeken naar tv- en filmgeluid en besloten het middenkanaal akoestisch te simuleren. Dit maakt niet alleen de fysieke noodzaak van een speaker overbodig, maar ook de niet altijd eenvoudige opstelling. De door ons ontwikkelde softwareoplossing, Dynamore Virtual Center, simuleert het middenkanaal. Dit werkt heel goed, zodat je de vijfde surround-luidspreker helemaal niet mist.
Dit zijn de genen van Teufel, ons DNA…
Blog Team: Markus, waarom blijft de Ultima 40 zo succesvol?
Markus: Omdat hij steeds een zeer goed hifi-geluid en overtuigend ontwerp levert tegen een betaalbare prijs. Dit zijn de genen van Teufel, ons DNA: het moet altijd goed klinken! Natuurlijk moeten onze speakers er ook mooi uitzien, maar we geven er alleen zoveel geld aan uit als nodig is. Dit betekent dat onze klanten veel speakers krijgen voor een relatief kleine investering en verrast zijn door het goede geluid en het hoogwaardige ontwerp – en dat nieuws verspreidt zich natuurlijk snel.
Blog Team: Bedankt voor het uitgebreide interview.
Teufel audio heeft tijdens het 10 jarige jubileum voor Nederland een handbeschilderde ULTIMA 40 laten maken. Het artikel kun je hier lezen.