Het menselijk oor kan heel precies bepalen waar de bron van een geluid zich bevindt. Deze enorme auditieve kracht wordt steeds vaker gebruikt bij het geluid in games. Dit werd in 2017 bijvoorbeeld zeer indrukwekkend gerealiseerd in de Game Hellblade: Senua’s Sacrifice van Ninja Theory. Maar hoe wordt het realistische geluid gecreëerd dat je kippenvel kan bezorgen en hoe moet een geluidsopname werken zodat richtinghoren ook via een koptelefoon werkt? We namen een diepe duik in de wereld van binauraal geluid.
Hoe hoort het menselijk oor eigenlijk?
Simpel gezegd neemt het menselijk oor geluiden waar doordat geluidsgolven het oor binnenkomen en de hersenen deze stimuli verwerken. De hersenen kunnen precies bepalen uit welke richting het geluid komt en zo de locatie van de geluidsbron bepalen. Dit werkt ook omdat de geluidsgolven beide oren bereiken – vanuit verschillende richtingen.
3D-geluid dankzij binaurale geluidsopname
Er zijn speciale opnametechnieken nodig om het geluid precies zo af te spelen als een menselijk oor het zou opvangen. Er zijn verschillende varianten voor zogenaamde binaurale geluidsopnames. Bij de gereduceerde versie zijn er twee microfoons die op een afstand van ongeveer 17,5 cm (gemiddelde afstand tussen de gehoorgangen) van elkaar af staan. Bovendien moet er ook een geluidsvanger tussen zitten die het hoofd nabootst – dit kan bijvoorbeeld een schijf of een bal zijn. Replica’s van een menselijk hoofd zijn ook mogelijk. Microfoons in de vorm van het menselijk oor geven een bijzonder realistisch resultaat. Dit komt omdat de microfoons dan echt het geluid opvangen zoals het in het oor zou aankomen.
In feite zijn binaurale geluidsopnames geen nieuwe uitvinding: Al in 1933 werd een kunsthoofd met een nagebouwde gehoorgang gebruikt als microfoon om zogenaamd richtinghoren mogelijk te maken. Deze opnames zijn echter niet de norm. Ninja Theory heeft het productieproces van Hellblade begeleid met talloze korte documentaires – een daarvan toont hun eerste binaurale audiotests.
Voor het beste geluid: koptelefoons van Teufel
Hellblade: Senua’s Sacrifice – hels indrukwekkend geluid
Als de Keltische strijder Senua wagen we ons in Hellblade: Senua’s Sacrifice in de diepten van haar eigen persoonlijke hel om de ziel van onze overleden geliefde te redden. Zoals verwacht gaat het er duister aan toe. De hele spelervaring is behoorlijk deprimerend omdat Senua geestesziek is en stemmen hoort. Terwijl de speler de rol van Senua op zich neemt en hoort wat zij hoort, wordt het binaurale geluid een bijzonder indrukwekkende ervaring.
Trailer Hellblade: Senua’s Sacrifice ansehen
Gamers moeten zeker de aanbeveling van de ontwikkelaars opvolgen om Hellblade met een koptelefoon te spelen: Het effect is prachtig, zij het verontrustend. De sombere sfeer en de onophoudelijke fluisterende, spinnende en luid lachende stemmen, die soms vriendelijk, soms boos en soms leedvermaak uitstralen en die ons herhaaldelijk en onverwacht afsnauwen, maken regelmatige pauzes noodzakelijk. Alleen de meest geharde spelers zullen het enkele uren achter elkaar kunnen uithouden in Senua’s hoofd, dat constant wordt gebombardeerd met stemmen en geluiden uit de meest uiteenlopende richtingen. De ontwikkelaars hebben overigens nauw samengewerkt met psychisch zieke mensen. Dit is een van de redenen waarom Hellblade zo bedroevend echt is.
Andere games maken ook gebruik van het realistische geluid van binaurale audio om de meeslepende spelervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld de recente remake van Resident Evil 2 – zodat spelers precies kunnen horen waarvandaan een zombie nadert.
De juiste technologie voor het beste binauraal geluid
Een koptelefoon is essentieel om ervoor te zorgen dat een binaurale opname natuurlijk klinkt bij het afspelen. Dit komt omdat ze elk oor afschermen en precies het geluid opvangen dat de linker- of rechtermicrofoon heeft opgenomen. Weergave via luidsprekers – zelfs als ze elk op één oor zijn gericht – zou niet hetzelfde effect hebben. Het rechteroor zou altijd horen wat de luidspreker gericht op het linkeroor weergeeft.
Er zijn verschillende oplossingen voor dit luidsprekerprobleem en er wordt geëxperimenteerd met verschillende luidsprekeropstellingen. Voor thuisgebruik is het echter veel praktischer om gewoon een hoofdtelefoon op te zetten. Dit kan overigens elke koptelefoon zijn – er zijn geen specifieke technische vereisten nodig. Natuurlijk kan een hoge kwaliteit en over het algemeen krachtige geluidsweergave nooit kwaad.
Laat alle stemmen fluisteren: met de koptelefoons van Teufel
▶ De ZOLA levert krachtige bas en indrukwekkend 7.1 binauraal surround-geluid. De gamingheadset met HD-condensatormicrofoon is verkrijgbaar in veel verschillende kleurencombinaties. ZOLA jouw wereld!
▶ Ook voor gamers laat de CAGE niets te wensen over: De geïntegreerde USB-geluidskaart zorgt voor een verbluffende geluidservaring. Draagcomfort is gegarandeerd, zelfs tijdens urenlange gamesessies. En dankzij de plug-in microfoons kunnen je teamgenoten je ook duidelijk horen.
▶ Microfoons voor ruisvrije opnames en bundels met de REAL koptelefoonserie vind je natuurlijk ook bij Teufel.
Conclusie en vooruitblik: Binauraal horen voor een meeslepende game-ervaring
- Binaurale geluidsopnames bieden een realistische 3D-luisterervaring door de richting na te bootsen van waaruit geluiden het oor bereiken. Lees meer over binaural beats in onze blog!
- De geluidsopnames zijn cruciaal voor binaurale audio. Elke hoofdtelefoon kan dan het resultaat afspelen.
- Binaurale geluiden spelen een steeds belangrijkere rol in VR. In de toekomst zullen de opgenomen geluiden zich zelfs kunnen aanpassen aan hoofdbewegingen en rotaties.