Home Cinema – tips voor het kiezen van een projector

Iedereen die ervan uitgaat dat “Home cinema” gepaard gaat met een grote televisie, heeft zich waarschijnlijk nog niet verdiept in projectoren – of hoe we ze in Nederland ook wel noemen: beamers.

Want als het beeld op een projector zo groot is dat het het hele actieve gezichtsveld domineert, kun je pas écht opgaan in de film. De beste manier om dit te doen is met een projector en een speciaal scherm. Hieronder legt onze gastauteur en thuisbioscoopexpert Raphael Vogt van lowbeats.de uit waar je op moet letten bij het opzetten van een thuisbioscoop met projector én scherm. Enjoy!

Canvas en afbeeldingsformaat

Een goed thuisbioscoopbeeld is tussen de 2 en 4 meter breed. Daar komen de definities om de hoek kijken. In tegenstelling tot de tv-wereld is projectie niet gebaseerd op de diagonaal, maar op de breedte en het formaat. Er zijn momenteel twee gangbare formaten voor thuisbioscopen: 16:9 (1,78:1) en CinemaScope 21:9 (2,35:1). De standaard is en blijft 16:9, net als bij televisies. Hoe groot je het beeld wilt hebben hangt deels af van persoonlijke smaak en deels van externe omstandigheden. Hoe beter de projector en hoe donkerder je de bioscoopzaal kunt maken, hoe groter het beeld kan zijn. En dit wordt altijd berekend in relatie tot de afstand van de stoel tot het scherm. Dichterbij dan 1:1 is niet aan te raden, je zult je nek belasten. Kleiner dan 2:1, dus een scherm van ongeveer 2 meter breed met een stoelafstand van 4 meter, is ook geen pretje.

In tegenstelling tot een groot tv-toestel kan een projectie volledig verdwijnen als het niet wordt gebruikt, en het maakt een rolscherm niet uit of het voor een raam, een kast in het midden van de kamer of een lege muur wordt neergelaten. In het meest voorkomende geval hangt de projector sowieso als een lamp aan het plafond.

Als je de keuze hebt, moet je voor een raamhor gaan, omdat die zelfs na jaren nog vlak en golfvrij blijft. Bij een rolgordijn, gemotoriseerd of handmatig, moet je de juiste merkartikelen kopen, bij voorkeur met zijwaartse kabelspanning (tab-tensioned), om lang te kunnen genieten van een goede vlakheid in plaats van deining in het filmbeeld.

Een veelgebruikte instapoplossing is projecteren op een witte muur in de kamer. Dit geeft echter veel kwaliteit weg als de muur niet perfect glad is en geschilderd met matte verf. Je kunt het beste pure pigmentverf van een professionele schilder gebruiken in plaats van muurverf van een bouwmarkt, omdat deze vulstoffen en UV-heldermakers bevat die het beeld vervormen. Er zijn echter ook verschillende leveranciers van speciale canvasverf, die – zorgvuldig aangebracht met een primer en toplaag – over het algemeen nauwelijks onderdoet voor de kwaliteit van een canvasdoek.

Zonder een frame om de foto dat zo matzwart mogelijk is, zegt de professional cache, geef je subjectief contrast weg. Elk goed canvas heeft zo’n kader en dat moet zo breed mogelijk zijn. Je moet ook zorgen voor zo’n rand, bij voorkeur met zwart fluweel, als je die zelf maakt.

Bij professionele schermen is er één parameter die ook heel belangrijk is: de “gain”. Deze “gain” drukt de verhouding uit van de lichtreflectie ten opzichte van een perfect mat oppervlak, dat elk binnenkomend licht in alle richtingen met gelijke dispersie weerkaatst. Dit komt overeen met gain “1” en zorgt voor het meest uniforme beeld. Een goed home cinema-scherm zou een gain van 0,9-1,3 moeten hebben. Een hogere gain betekent meer licht in een rechte lijn, maar minder als je vanaf de zijkant kijkt. Een scherm met een versterkingsfactor van 2 reflecteert twee keer zoveel licht recht naar achteren, maar vanaf de zijkant is het beeld maar half zo helder en ziet er dus ongelijkmatig en onnatuurlijk uit. Er zijn nu veel speciale schermen die het omgevingslicht verminderen en daardoor het contrast in het filmbeeld verhogen. Serieuze oplossingen hiervoor zijn echter duur en goedkope vervormen het beeld vaak meer dan dat ze helpen met het contrast. Probeer het uit als het nodig is!

Beamer BenQ W5700
High-end thuisbioscoopprojectoren bieden een breed zoombereik plus horizontale en verticale lensverschuiving. In beeld: BenQ W5700

De projector – jouw checklist voor aankoop

Hetzelfde geldt voor beamers: te goedkoop kopen is geldverspilling. Net als bij fotografie is de lens het belangrijkste en duurste onderdeel van een projector. En dit is precies waar bijna alle goedkope projectoren onder lijden. Je kunt zelfs zeggen dat alles onder de 1000 euro nieuw geen pretje is. Hun lenzen vervormen, zijn op het laatst wazig naar de randen toe en hebben over het algemeen te weinig contrast. Laat je niet verleiden door de prikkelende cijfers die dataprojectors voor weinig geld bieden. Deze zijn over de hele linie praktisch ongeschikt voor filmreproductie, omdat ze gekweekt zijn voor maximale lichtopbrengst en weinig te maken hebben met contrast en correcte kleurweergave.

BenQ projectoren in onze Teufel Stores

De keuze aan home cinema beamers is groot. Bij Teufel gebruiken we projectoren van BenQ in de demonstratiebioscopen in veel van onze Teufel winkels. Je vindt ook kant-en-klare home cinema sets inclusief projectoren in onze webshop.

Een BenQ projector in de demonstratiebioscoop van de Teufel Store Leipzig.

4K HDR-projectoren van BenQ worden aanbevolen omdat ze echte 4K UHD (3840 x 2160 pixels) leveren, wat de nieuwste bioscoopstandaard is. Ze zijn ook geschikt voor HDR en ondersteunen de Rec. 709 en DCI-P3 kleurruimten, waarmee zeker rekening moet worden gehouden bij de aanschaf zodat je geen concessies hoeft te doen aan je filmplezier. De projectoren zijn ook ontwikkeld met de gebruiker in gedachten en bieden verschillende modi, zoals Sport of Cinama Mode.

De projector – dingen die je moet weten voordat je hem koopt

Een goede thuisbioscoopprojector moet een bepaalde grootte van behuizing hebben, omdat dit de enige manier is om een stille koeling te bereiken. Supercompacte modellen worden al snel vervelend door hun luide ventilatie. En dan moet de lens nog passen. Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om het beeld precies op het scherm te brengen met de brandpuntsafstand van de lens op de geplande locatie voor het opstellen of ophangen van de projector. Geen enkele zoomlens kan het beeld oneindig vergroten of verkleinen. Je kunt alleen met behulp van het gegevensblad, de gedownloade gebruiksaanwijzing indien nodig en een rekenmachine uitvinden of het beeldformaat en de plaatsing compatibel zijn. En: ga niet te ver met de parameters! Want elk onderdeel, inclusief een lens, is onderhevig aan toleranties.

Absoluut taboe voor een helder, duidelijk home cinema-beeld: hoeken! De projector moet absoluut horizontaal staan of hangen en dus op de juiste hoogte ten opzichte van het scherm kunnen worden geplaatst. Eenvoudige projectoren projecteren het beeld met een statische offset en moeten daarom op een heel specifieke hoogte worden geplaatst, vaak precies op de boven- of onderrand van het scherm. Betere projectoren bieden een lensverschuiving, waarmee het beeld verticaal en soms horizontaal kan worden verschoven, binnen bepaalde grenzen op het schermvlak. De lensverschuiving moet ook niet volledig worden gebruikt. Bovendien wordt de lens, naarmate de lensverschuiving toeneemt, steeds verder naar de rand gebruikt, waar het onscherper en donkerder wordt. Als het nodig is, moet je een ander projectormodel kiezen of de positie van het scherm veranderen voordat je de kwaliteitsverlagende digitale keystone-correctie van een projector gebruikt, want dit kost enorm veel scherpte en kostbaar licht en dus contrast.

Goede vering, precies geplaatst

Vaak wordt over het hoofd gezien hoe waardevol een goed ophangsysteem is voor een projector aan het plafond. Als je hier op bezuinigt, heb je veel handen, nog meer geduld en sterke zenuwen nodig totdat de projector eindelijk zijn beeld recht en symmetrisch op het scherm gooit. Goedkope cardankoppelingen en kogelgewrichten hebben uren nodig om uit te lijnen en vaak is het beeld een dag later nog plat. Goede beugels maken aparte montage aan het plafond en de projector mogelijk, veilige ophanging en vervolgens aparte afstelling van alle drie de assen. Let op: Niet elke projector heeft zijn zwaartepunt in het midden van de behuizing.

plafondbeugel
De ultieme plafondbeugel past op alle projectoren, biedt veilige montage en ultrafijne afstelling van alle assen. Foto: WS Spalluto

Het optische centrum is altijd de lens. Als dit zich aan de zijkant bevindt in plaats van in het midden van de projector, moet de montage dienovereenkomstig worden ingesteld, tenzij je dit kunt compenseren met de reeds genoemde lensverschuiving. De eenvoudigste manier om de exacte middenas te vinden is door driehoeksmeting met behulp van een draad; een lange kabel is ook goed. Deze moet precies even lang zijn van de lens tot de dichtstbijzijnde hoek van het scherm als tot de tegenoverliggende hoek. Met een potlood kun je ook zo’n stuk touw als kompas gebruiken en vanuit twee hoeken bogen van dezelfde lengte tekenen: Het snijpunt is het middelpunt.

Alleen de nieuwste kabels verzenden volledige Ultra HD-resolutie met volledige bandbreedte, HDR en 40 hertz. Foto: R. Vogt
Alleen de nieuwste kabels verzenden volledige Ultra HD-resolutie met volledige bandbreedte, HDR en 40 hertz. Foto: R. Vogt

Goede bekabeling

Elke projector heeft bekabeling nodig: stroom. Alleen al daarom is het zinvol om een kabelgoot naar de projector te leggen of een stopcontact in de buurt te installeren. Belangrijk: Het stopcontact moet hetzelfde aardpotentiaal hebben als de rest van de home cinema, d.w.z. aangesloten zijn op dezelfde zekering. Anders krijg je al snel last van vervelende brommende interferentie in het home cinema-geluid. We raden draadloze oplossingen voor HDMI af. Hoewel veel oplossingen nu betrouwbaar werken, vooral als ze rechtstreeks in de projector zijn geïntegreerd, zijn ze nooit zo veilig en stabiel als rechtstreekse bekabeling en moeten ze daarom worden gebruikt als noodoplossing. Daarnaast is er nog een vaak aanzienlijke vertraging in de beeldweergave die niet met elke AV-versterker volledig kan worden gecompenseerd: beeld en geluid worden asynchroon.

Omdat je de projector toch van stroom moet voorzien, is het in vrijwel alle gevallen ook mogelijk om een HDMI kabel te gebruiken. Probleem: HDMI is eigenlijk bedoeld voor korte afstanden en kan meestal alleen samen met de stekker door een kabelkanaal worden getrokken. De kabelgoot moet dus groot genoeg zijn en het is vaak niet mogelijk om ze om haakse hoeken te persen. Of je hebt een kanaal dat geopend kan worden voor installatie of je moet hier rekening mee houden bij inbouwoplossingen. Om toekomstbestendig te zijn, moet de HDMI-kabel zelf high-speed gecertificeerd zijn en gegarandeerd 18 gigabit per seconde kunnen overbrengen.

Investeringen goed plannen

Wie investeert in projectie, plant zijn budget vaak helemaal verkeerd in. In de regel beschouwen beginners de projector zelf als het belangrijkste onderdeel, maar dit is slechts gedeeltelijk waar. Hoewel het een beslissende factor is, is het meestal de component met de kortste levensduur in een projectie. Liefhebbers gebruiken een projector maar 1 tot 3, maximaal 5 jaar. Een scherm daarentegen hangt meestal 10 tot 20 jaar in de thuisbioscoop. Hetzelfde geldt voor beugels en bekabeling. Als je hier in het begin geld bespaart, geef je later minstens twee tot drie keer je zuurverdiende geld uit. Het is verstandig om te investeren in schermen, beugels en kabels en bijvoorbeeld in eerste instantie “alleen” een goede (jong) gebruikte projector te kopen, bij voorkeur getest en met garantie. Ook hier geldt, net als in het begin, dat een gebruikte home cinema projector met stille koeling en een goede lens prettiger is dan een goedkoop nieuw instapmodel.

Houding is alles

Professionals kalibreren de projector zodat deze het juiste beeld weergeeft en de film op dezelfde manier presenteert als de regisseur deed op zijn gekalibreerde studiomonitor. Projectoren op instapniveau kunnen vaak niet op een evenwichtige manier worden gekalibreerd. Als je hem niet door een professional laat afstellen, moet je uitzoeken welke fabrieksinstelling op jouw model de videostandaard het dichtst benadert. Dit zijn meestal de standen “Natuurlijk”, “Film” of “Film”. In de regel kun je deze standen herkennen aan het feit dat de meeste zogenaamde “beeldverbeteraars” al zijn uitgeschakeld. Bijna allemaal zijn ze eerder een hersenspinsel van de marketingafdeling dan dat ze het beeld daadwerkelijk verbeteren. Hoe zou een wondercircuit elk denkbaar beeld kunnen verbeteren op het gebied van kleur, scherpte of contrast als de regisseur en cameraman dat niet voor elkaar hebben gekregen (of wilden krijgen) in weken of maanden werk met professionele apparatuur? Als zo’n wonderfunctie bestond, dan hadden de professionals die allang in de studio gebruikt. De logica is dus al fout. Onthoud: Alles wat een beeld ongevraagd en op een algemene manier “verbetert”, vervormt het beeld meestal eerder dan dat het helpt.

Het juiste geluid voor de projector:

ULTIMA 20 SURROUND + Yamaha RX-V4A "5.1-Set"

ULTIMA 20 SURROUND + Yamaha RX-V4A "5.1-Set"

€ 999,99€ 1299,99In verschillende kleuren
CINEBAR LUX Surround Ambition "5.1-Set"

CINEBAR LUX Surround Ambition "5.1-Set"

€ 1299,99€ 1499,99In verschillende kleuren

Voeten omhoog, druk op play, genieten

Als je alles hebt opgezet, moet je niet vergeten om plezier te maken. Of het nu een film, concert, show of sportuitzending is, een gigantisch scherm neemt je emotioneel mee in de actie op een manier die geen televisie kan. Alleen live is het nog beter. Veel plezier, Raphael Vogt.

raphael-foto-dr-markus-rudolph

Onze gastauteur: home cinema-expert & THX-goeroe Raphael Vogt van lowbeats.de

Gerelateerde artikelen

Noot: De commentaarfunctie is beschikbaar van ma t/m za van 8.00 tot 21.00 uur.

Blogger

Blog Redactie

Alles over koptelefoons, bluetooth speakers & home cinema. Plus handige tips en trucs van onze soundexperts voor het beste geluid.